اصول روزه ‌داری سالم را در ماه رمضان بدانید

 

به گزارش تسنیم، مهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی، اظهار کرد: پرخوری باعث نوسانات قند خون، بیماری‌های گوارشی و اضافه وزن می‌شود.

آن دسته از منابع غذایی که هضم آهسته ای دارد مانند فیبر‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده در کنترل گرسنگی نقش مهمی دارد. اما مصرف زیاد قندهای ساده و شیرینی و غذاهای حاوی آن‌ با افزایش سریع انسولین و سپس افت سریع آن، به افت قند خون و احساس گرسنگی و ضعف منجرمی‌شود.شادنوش با تاکید بر این که از مصرف بیش از حد غذاهای پر ادویه، چای، کافئین و نوشابه تا حد ممکن باید پرهیز کرد، ادامه داد: غذاهای چرب و سرخ شده و حاوی نمک زیاد باید به طور محدود مصرف شود، زیرا باعث سوء هاضمه و تشنگی می‌شود.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با اشاره به این که توجه به نکات تغذیه‌ای بـــرای حفــظ ســلامت جسـمانی ضــروری است، تصریح کرد: پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و اصولی از بروز اختلالاتی مانند بیماری‌های گوارشی و متابولیک مانند اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

شادنوش با بیان این که رعایت تعادل در میزان غذای مصرفی در وعده سحر و افطار از اصول اساسی روزه داری سالم است، گفت: برای سحری، مصرف انواع گروه‌های غذایی شامل غلات سبوس دار، انواع گوشت ها، حبوبات و لبنیات در ترکیب غذای اصلی توصیه می‌شود و میوه و سبزی ها به علت داشتن آب زیاد، فیبر و همچنین تامین انواع ویتامین‌ها از اجزای ضروری سفره سحری محسوب می‌شود.وی با تاکید بر این مطلب که حذف وعده سحر با توجه به ساعات طولانی روزه داری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: این مسئله می‌تواند به افت شدید قند خون و کاهش سطح هوشیاری، بروز اختلالات گوارشی و ولع زیاد برای وعده افطارمنجرشود.

برای افطار چه بخوریم؟

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که روزه داران برای افطاری بهتر است چه نوع مواد غذایی را مصرف کنند، گفت: در وعده افطار توصیه می‌شود ابتدا مقداری مایعات گرم یا سوپ رقیق استفاده شود، سپس بر حسب سلیقه افراد می‌توانند از غذاهای سبک مانند نان، پنیر، سبزی ها، خرما، گردو، سوپ و آش سبک و ... استفاده کنند.

وی یاد آور شد: افراد در صورت تمایل می‌توانند به فاصله دو ساعت پس از افطار یک شام سبک حاوی گروه‌های غذایی اصلی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانند و مصرف سالاد در کنار این وعده توصیه می‌شود. همچنین تا پایان شب و زمان خواب برای تامین مایعات بدن می‌توان به تناوب از آب، شیر، شربت‌های رقیق و میوه های مختلف استفاده کرد.

سردردهای روزه داران که معمولا بعد از افطار اتفاق می افتد، دلایل مختلفی دارد. این موضوع آزار دهنده گاهی باعث می شود بعد از افطار نتوانیم به کارهای دیگر خود برسیم.

دکتر آزاده نجارزاده، متخصص تغذیه با اشاره به ضرورت مدیریت صحیح مصرف انواع مواد غذایی در فصول مختلف به ویژه درماه رمضان، تاکید کرد: روزه داری در فصول گرم سال، مستلزم رعایت شرایط ویژه درمصرف موادغذایی است. به گزارش بیتوته، وی مصرف سحری را از جمله ضروریات روزه داری دانست و بیان کرد: استفاده از موادغذایی پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ و حبوبات، نقش مهمی در به تعویق انداختن حس گرسنگی در فرد روزه دار ایفا می کند.

روزه داران می توانند به منظور مدیریت مصرف مواد غذایی در ایام ماه رمضان، انواع غذاهای حاضری و مواد غذایی دارای پروتئین را به صورت گردشی در وعده سحری و شام مصرف کنند.

سردرد بعد از افطار

روزه داران باید از خوردن غذای اصلی بلافاصله پس از افطار خودداری کنند و روزه خود را با آب جوش، شیر گرم، خرما، عسل و مواد غذایی مشابه، افطار و حداقل نیم ساعت بعد از آن، غذای اصلی را میل کنند.

وی با تاکید بر این که در وعده افطار غذاهایی که سریع هضم می شود، مصرف شود، خاطرنشان کرد:سردردهای بعد از افطار، نتیجه مصرف مواد غذایی حجیم نظیر برنج، گوشت، مرغ، نان و سیب زمینی بلافاصله بعد از افطار است.

مصرف میوه و سبزیجاتی از قبیل کاهو، کلم و هویج که حاوی مقادیر قابل توجهی آب است در وعده های سحر و افطار، آب مورد نیاز بدن را در طول مدت روزه داری تأمین می کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 271028 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟