آشنایی با دو آفتِ رایج گیاهان آپارتمانی

آفتی که به سرعت تکثیر می‌شود و قابل سرایت به گلدان‌های دیگر است و با شروع فعالیت آن، گیاه حالت بیمار و افتاده پیدا می‌کند. اگر بدون هیچ شوک یا تغییری، گیاه‌تان دچار این حالت شد، بخش‌های مختلفش را بررسی کنید تا از وجود این آفت مطمئن شوید. آفتی که اگر از بین برده نشود، مرگ گیاه حتمی است.

راه‌های مقابله

قبل از هرکاری گیاهانی را که دچار این آفت شده اند از دیگر گیاهان دور کنید. دو قاشق چایخوری مایع ظرفشویی یا شامپو بچه را با نیم لیتر آب مخلوط و روی برگ‌ها و ساقه اسپری کنید. طوری که تمام قسمت‌های گیاه، به محلول آغشته شود. قبل از این کار حتما سطح گلدان را با چندلایه روزنامه یا نایلون بپوشانید که مایع وارد خاک نشود. بعد از گذشت نیم ساعت، گیاه را با آب شست وشو دهید. این روش را به فاصله سه روز یک بار انجام بدهید تا آفت از بین برود. همچنین تا جایی که ممکن است به وسیله پنبه یا مسواک، آفت را از سطح گیاه جدا کنید. اما اگر جمعیت شپشک‌ها خیلی زیاد بود، ممکن است به استفاده از سم با نظر کارشناس نیاز باشد. سموم رایجی که گیاه پزشکان در این باره توصیه می‌کنند «مالاتیون» یا «دیازینون» است که طبق روش نوشته شده روی بسته، استفاده می‌شود. دقت کنید که این سم‌ها، معمولا روغنی هستند و بعد از استفاده، نباید گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید وگرنه می‌سوزد.

پشه ریز سیاه رنگ خاک

افت1

یک عامل ظهور این پشه‌ها استفاده از خاکی است که این حشرات در آن تخم گذاری کرده اند؛ مثل کودهای دامی یا خاک‌هایی که استریل نشده اند. فارغ از این، سعی کنید سطح خاک گلدان همیشه تمیز باشد و برگ‌های ریخته شده را جمع کنید چون محل مناسبی برای رشد پشه‌ها هستند. رطوبت زیاد و خیس بودن دائمی خاک هم یکی دیگر از عوامل رشد پشه‌ها ست. در نتیجه همیشه به اندازه آبیاری کنید و اجازه بدهید بین دو آبیاری، سطح خاک خشک شود تا این آفت امکان رشد و تخم گذاری نداشته باشد.

راه‌های مقابله

از بین بردن این پشه‌ها به صبر و حوصله نیاز دارد. اجازه بدهید چند سانتی متر از خاک خشک شود تا هم لارو و تخم‌ها از بین بروند و هم تمایل به تخم گذاری کم شود. سپس خاک را زیر و رو کنید. استفاده از چسب زرد که در فروشگاه‌های لوازم کشاورزی موجود است هم تا حدودی می‌تواند در کاهش جمعیتشان تاثیر داشته باشد. یک روش دیگر این است که روی خاک را به ارتفاع یک سانتی متر با شن بپوشانید تا محیط خشک و تخم گذاری متوقف شود. پشه‌ها نسبت به بوی سیر هم حساس هستند؛ می‌توانید تعدادی سیر را خرد کنید و روی خاک قرار بدهید. همچنین می‌توانید تکه‌های سیب زمینی را با ضخامت نازک روی سطح خاک بگذارید و حداقل تا چهار ساعت و حداکثر دو روز به آن‌ها دست نزنید تا مانند تله عمل کنند. دارچین هم یک نوع سم طبیعی برای از بین بردن لاروهاست. دارچین آسیاب شده را روی خاک بپاشید هر چند هفته یک بار باید این کار را تکرار کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 270405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟