چگونگی توزیع شناسنامه‌های برقی تا یک هفته دیگر روشن می‌شود

اداره توزیع شناسنامه‌های برقی می‌گوید که زمان و چگونگی آغاز توزیع این شناسنامه‌ها تا یک هفته دیگر روشن خواهد شد.
رئیس این نهاد می‌گوید که تمامی زیرساخت‌ها برای آغاز توزیع شناسنامه‌های برقی وجود دارند، اما چگونگی ایجاد مرکزهای توزیع شناسنامه‌ها و نیز روند توزیع آن را وابسته به کمک‌های جهانی با این روند می‌داند. 
درهمین سفیر اتحادیه اروپا از این تصمیم حکومت استقبال می‌کند و می‌گوید که توزیع این شناسنامه‌ها در بهبود امنیت، حکومت‌داری و ارایه خدمات به مردم نقش بازی خواهد کرد.
سرانجام پس از نزدیک به دو سال جنجال بر سر شناسنامه‌های برقی، رئیس جمهور با توشیح طرح تعدیل قانون Law ثبت احوال نفوس، زمینه را برای آغاز توزیع این شناسنامه‌ها فراهم کرد.
اشرف غنی، رئیس جمهور، گفت: «تاثیرات این همه جانبه است، چون یکی از مکشلات جدی که داشتیم عدم دسترسی به ارقام دقیق در بخش‌های گونه گونه است.»
عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه، گفت: «عموم به طرحی که برای تعدیل آمده بود، قانع استند، من این را یک خوشی تلقی می‌کنم که بعد کارهای عملی آن است که در آن سرعت ایجاد شود.»
هنوز جزئیات فرمان رئیس جمهور در باره تعدیل قانون ثبت احوال نفوس و توزیع شناسنامه‌های برقی همه‌گانی نشده است، اما اداره توزیع شناسنامه‌های برقی وزارت امورداخله از پایان یافتن بن بست‌ها در این زمینه استقبال می‌کند.
همایون محتاط، رئیس اداره توزیع شناسنامه‌های برقی، گفت: «در هفته آینده ما با اداره‌های همکار ما مانند وزارت مخابرات، وزارت مالیه و همکاران خارجی جلسه خواهیم داشت و در ظرف یک هفته در مورد توزیع اولین تذکره الکترونیکی و جزئیات دیگر اطلاع رسانی خواهیم کرد.»
در این میان توزیع این شناسنامه‌ها، پیش شرطی برای برگذاری انتخابات شفاف و کاهش هزینه در روند انتخابات دانسته می‌شود.
عبدالغزیز آریایی، رئیس کمیسیون مستقل رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، گفت: «توقع ما این است که حکومت افغانستان بتواند بجای این‌که دو مصرف شود، که یک مصرف در لست رای دهنده‌گان و توزیع کارت‌های مجدد که بسیار پول هنگفت مصرف می‌شود، بهتر است که همین پول مشترک در تذکره‌های الکترونیکی مصرف شود.»
روند توزیع شناسنامه‌های برقی بیش از یک صد میلیون دالر هزینه بر می‌دارد که قرار است بخش زیادی آن از سوی اتحادیه اروپا پرداخته شود. پیش از این اتحادیه اروپا به علت جنجالی شدن این روند، کمک‌هایش را با اداره شناسنامه‌های برقی متوقف کرد، انتظار می‌رود که این کمک‌ها دوباره از سرگرفته شوند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟