عنایتی بالاخره تصمیم بزرگ خود را گرفت / حسودها نگذاشتند در استقلال خداحافظی کنم

این اتفاق برای بازیکنی که سال‌ها در سطح اول فوتبال حضور داشت، سخت است اما عنایتی دارد کم‌کم خود را آماده می‌کند تا بعد از 10 بازی دیگر برای همیشه بازی کردن را کنار بگذارد. عنایتی اگرچه از الان دلش برای بازی کردن تنگ شده اما خیلی زود به جرگه مربیان ملحق می‌شود تا از این دلتنگی به گونه‌ای کم کند. مهاجم باتجربه و 40 ساله صبای قم که این روزها بازیکن- مربی شده، در مورد تصمیم بزرگ خود، حضور در جرگه مربیان، بازی استقلال مقابل السد و... صحبت می‌کند.

چطور شد که ناگهان تصمیم گرفتید مربی شوید؟
من کلاس مربیگری درجه «سی» آسیا را بدون اینکه کسی مطلع شود قبلا گذراندم. حالا که کلاس درجه «بی» برگزار می‌شود به خاطر گذراندن کلاس قبلی، فدراسیون دعوت کرد که الان من و دوستان دیگر از جمله نکونام و مجیدی در کلاس حضور داریم. به هر حال بعد از 17، 18 سال بودن در فوتبال نمی‌توانیم به راحتی از فوتبال دل بکنیم. دلمان تنگ می‌شود و در واقع دلمان می‌گیرد. به خاطر همین احساس می‌کنم وقت آن رسیده که کنار بروم و مربی شوم. همچنان کنار فوتبال هستم و به لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی هم خواهم داشت.


به نظر می‌رسد به لحاظ بدنی همچنان شرایط بازی دارید و می‌توانید ادامه دهید...
بله، خدا را شکر به لحاظ بدنی هیچ مشکلی ندارم اما بعضی وقت‌ها آدم به جایی می‌رسد که به لحاظ روحی دیگر کشش ندارد. برای من هم دیگر تحمل اضطراب بس است.


انگار دارید خودتان را با این بهانه، توجیه می‌کنید.
دقیقا همینطور است. به هر حال باید با این مساله کنار بیایم.


فکر می‌کردیم صبر می‌کنید تا به خواسته خود برسید. اینکه با استقلال یا تیم شهرتان از فوتبال خداحافظی کنید...
دیگر آن اتفاق نخواهد افتاد. متاسفانه آنقدر آدم‌های کوته‌فکر و حسود داریم که بعضی وقت‌ها به خاطر کوچکترین منافع خود بزرگترین تلاش را می‌کنند. این مساله باعث شد من نتوانم با لباس تیم محبوبم یعنی استقلال از فوتبال خداحافظی کنم اما من همیشه به عنوان یک استقلالی پشت تیم هستم و هوادار خواهم ماند. من خیلی دوست داشتم با استقلال خداحافظی کنم اما همیشه نمی‌شود به اهداف‌مان برسیم.

حسودها نگذاشتند در استقلال خداحافظی کنم


ظاهرا از استقلالی‌ها دلخور هستید؟
من از هیچ‌کس دلخور نیستم و باید با واقعیت کنار آمد. از ‌ای کاش‌ها هم متنفرم که بخواهم بگویم‌ ای کاش فلان اتفاق می‌افتاد اما به این اعتقاد دارم که هر کسی هر اتفاقی را به ناحق رقم بزند جواب خواهد گرفت. همه اعتقادات خاصی داریم و خدای واحد که جواب ناحقی‌ها را به بهترین شکل و در بهترین زمان خواهد داد.


مربیگری و بازی کردن در کنار هم کار سختی است. با این مساله چطور کنار آمدید؟
بالاخره باید کنار آمد. ما در نیم‌فصل بازیکنانی گرفتیم که هم به لحاظ شخصیتی و هم فنی عالی هستند و قابل احترام. البته مهم یکدل بودن است. الان با این شرایط تیم وضعیت خوبی پیدا کرده و امیدوارم بتوانیم این روند رو به رشد را تا پایان فصل انجام دهیم تا بتوانیم جایگاه خوبی به دست بیاوریم. الان شرایط مهیای این مساله است و با انگیزه بالایی که بازیکنان در بازی با ذوب نشان دادند توانستیم هم به لحاظ اخلاقی و هم فنی عملکرد خوبی داشته باشیم.


در این بازی هم نشان دادید که قدم‌تان خیر است و وقتی به زمین آمدید بلافاصله صبا گل زد.
من در بازی با پیکان و یک بازی دیگر هم به همین صورت بودم. البته خدا نکند این مساله باب شود چون آقاصمد ممکن است من را در لحظات پایانی و حساس بازی به زمین بفرستد. به هر حال ما در بازی با ذوب‌آهن فوق‌العاده و باهوش بازی کردیم و توانستیم مهره‌های اصلی ذوب را خنثی کنیم که به این صورت بردیم.

حسودها نگذاشتند در استقلال خداحافظی کنم


پس انگار نسبت به این مساله اضطراب دارید که مبادا همیشه نیمکت‌نشین شوید...
دقیقا همینطوری است. ما کلا عادت داریم آنقدر از اتفاقات خوب استفاده می‌کنیم که جایی آن را از رو می‌بریم.


بازی هفته آینده‌تان با سیاه‌جامگان است. با تیم شهرتان که برای نیفتادن دست و پا می‌زند. به نظر می‌رسد این بازی 6 امتیازی باشد...
بله، بازی فوق‌العاده سختی است و 6 امتیازی. ما اگر ببریم تازه می‌توانیم ثمره کار را ببینیم و یک پله بالا بیاییم. الان تیم هم به لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی دارد که باید بگویم ضمن احترام بسیار زیاد برای مجموعه سیاه‌جامگان، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از امتیازات این بازی خانگی محافظت کنیم و به اندوخته خود برای بازی‌های بعدی اضافه کنیم. مطمئنا سیاه‌جامگان هم انتحاری بازی می‌کند که باید باهوش باشیم امتیازات بازی را به دست بیاوریم. با همه این تفاسیر فکر می‌کنم بازی زیبایی خواهد بود.

استقلال فردا با السد قطر بازی مهم و حساسی دارد. این بازی را چطور می‌بینید؟
الان بحث استقلال نیست و این بازی یک بازی ملی است. برای این بازی رنگ قرمز و آبی و زرد و سفید معنایی ندارد و همه زیر پرچم ایران هستیم و باید از فوتبال کشورمان دفاع کنیم. لازم نیست به هواداران استقلال توصیه‌ای داشته باشیم چون می‌دانم همه به ورزشگاه می‌روند تا از تیم حمایت کنند. امیدوارم استقلال به عنوان نماینده مملکت‌مان از این بازی سربلند بیرون بیاید.


چه توصیه‌ای برای بازیکنان استقلال در آستانه این بازی حساس دارید؟
ببینید استقلال نیروی جوانی دارد که باتجربه‌ها باید کمک کنند کنترل شود. در استقلال بازیکنان باتجربه خوبی هم هستند که باید هیجان و استرس را از جوان‌ها دور کنند. در این بازی نقش باتجربه‌ها خیلی مهم است چون اکثریت تیم جوان است و تجربه ندارند. پس آنها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و با دور کردن هیجان و استرس به تیم کمک کنند.

 


برای این بازی استقلالی‌ها ظاهرا خیلی ژاوی را بزرگ کردند. درست است ژاوی بازیکن بزرگ و تاثیرگذاری است اما نباید بقیه تیم را فراموش کرد...
ژاوی بازیکن خیلی خوب و غیرقابل انکاری است. این خصلت ژاوی است که از کوچکترین اشتباه حریف بیشترین تنبیه را در نظر می‌گیرد اما نباید این بازیکن بیش از حد بزرگ شود. اینطور بچه‌ها دچار استرس می‌شوند. ژاوی بازیکن بین‌المللی است که در دوران اوجش یک سر و گردن از همه بازیکنان بالاتر بود و هنوز هم هست. پس باید حواس‌مان به او باشد.


درست است که باید حواس تیم به او باشد اما نه اینکه همه روی این بازیکن زوم کرده و فقط به او فکر کنند.
اگر این اتفاق بیفتد، ضربه خواهیم خورد. اینکه بقیه تیم را نادیده بگیریم خیلی بد است و باید حواس‌مان به همه تیم باشد. اگر فقط تمرکز روی ژاوی باشد بدون شک از جای دیگر ضربه خواهیم خورد.


نتیجه این بازی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
امیدوارم ببریم. دعا می‌کنیم که برد برای استقلال باشد.

کدخبر: 243178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟