8 پیشنهاد طلایی برای دردسرهای اسباب کشی و خانه جدید

بزرگ‌ترها در چنین وضعیت‌هایی می‌توانند بر احساسات منفی خودشان غلبه کنند؛ اما گاهی نمی‌دانند با ناراحتی و عصبانیت بچه‌ها موقع نقل‌مکان چه باید بکنند. خوب است بدانید فرزندتان هم به دلیلی مشابه دلایل شما از ترک کردن خانه، ناراحت است. او احتمالا از ترک محیط آشنا، مدرسه‌ای که به آن عادت کرده و از دست دادنِ دوستانش ترسیده‎است. فرزندتان حتی ممکن است از گم‌شدن وحشت داشته‎باشد، نگران این باشد که نتواند دوستان جدیدی پیدا کند یا بترسد که معلم جدیدش را دوست نداشته‎باشد. در ادامه راهکارهایی می‎خوانید تا بتوانید ناراحتیِ ناشی از اسباب‌کشی و نقل مکان را برای فرزندانتان کمتر کنید.

8 پیشنهاد طلایی

1) درصورت امکان تا قبل از نقل مکان چندباری به محله و خانه جدیدتان سری بزنید. وقتی فرزندتان تصویر واضحی از مقصد جدید داشته‌باشد، راحت‌تر خواهدبود. اگر به شهر دیگری می‌روید، عکس‌های زیادی از آن شهر به فرزندتان نشان بدهید. درباره اماکن دیدنیِ مقصد، مثل باغِ وحش، استخر، پارک و سینما Cinema هم اطلاعاتی به بچه‌ها بدهید.

2) اگر خانه جدید به‌اندازه کافی فضا ندارد، بهتر است به‌جای دورریختن اسباب‌بازی‌ها و وسایلِ شخصی فرزندتان، فکر دیگری بکنید. حتی اگر وسایلی وجود دارد که فرزندتان دیگر نیازی به آن‌ها ندارد، از فرصت دیگری برای دور ریختنشان استفاده کنید. بچه‌ها وقتی لوازم آشنای خود را در خانه جدید بیابند، راحت‌تر با شرایط کنار می‌آیند.

3) بیشتر والدین در طول مدت اسباب‌کشی آن‌قدر مشغول و نگران هستند که متوجه نمی‎شوند تا چه حد نسبت به بچه‌ها بی‌حوصله شده‌اند. نگرانی و اضطراب شما به فرزندتان انتقال پیدا می‌کند، ضمن این‌که بی‌توجهی شما به او و احساساتش باعث می‎شود احساس تنهایی کند.

4) احساس فرزندتان را درباره ترک خانه قدیمی تصدیق کنید. بگذارید درباره احساساتش صحبت کند و ناراحت و غمگین باشد. اگر فرزندتان جملات خشنی مثل: «شما دارید زندگی من رو ویران می‌کنید!» به‌کار برد، حالت دفاعی به خودتان نگیرید. به‌طور معمول درک دلایلِ منطقیِ نقل مکان، برای بچه‌ها کارِ راحتی نیست. سعی کنید با رفتارتان باعث نشوید فرزندتان بیان احساساتش را به تعویق بیندازد، به او کمک کنید با احساساتش روبه‌رو شود و از آن‌ها عبور کند.

5) سعی کنید برنامه‌های منظم و معمولِ خانواده را تا حد ممکن حفظ کنید. چیزهای ساده‎ای مثل شام خوردن سرِ ساعت یا برنامه منظم خوابیدن، می‌تواند برای فرزندتان آرامش‌بخش باشد. اتاق خواب فرزندتان را به‌همان صورت که در خانه قبلی بود، بچینید. حتی شاید بد نباشد در ابتدا چیدمان کل خانه را به همان شیوه قبلی بچینید و اگر لازم بود، به‌مرور تغییرش بدهید.

6) به فرزندتان کمک کنید پلی از خانه قدیمی به خانه جدید بسازد. او را تشویق کنید دوستان قدیمی‌اش را به خانه دعوت کند؛ به دوستانش تلفن بزند و درباره محله جدید با آن‌ها حرف بزند. در همان حال او را ترغیب کنید با بچه‌های محله جدید هم ارتباط برقرار کند.

7) بعضی از کارهای خانه را به فرزندتان بسپارید؛ اجازه بدهید دربرابر خانه جدید احساسِ مالکیت و مسئولیت داشته‎باشد. آب دادنِ گل‌ها و غذا دادن به پرنده‌ها و تصمیم‌گیری برای انتخاب اتاق و چیدن آن، پیشنهادهای خوبی است.

8) خیلی مهم است بعد از اسباب‌کشی، هرچقدر هم خسته و پرمشغله باشید، با فرزندتان وقت بگذرانید و برای آشنا شدنش با محیط جدید به او کمک کنید. در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‎ها قدم بزنید. پارک، رستوران، کتاب‎فروشی و هرجای دیگری را که برای فرزندتان مهم است، پیدا کنید و به آن‌ها سری بزنید. ماجراجویی‌های کوچک و کشفِ نقاط جذاب و دوست‎داشتنیِ محل جدید، غیر از بچه‌ها شما را هم سرِ حال می‎آورد.

برگرفته از کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک»، نوشته «الیزابت پنتلی» و ترجمه «اکرم قیطاسی»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟