علیدوستی: این بچه‌ها می‌توانند قهرمان جهان شوند

درخشش تیم ملی نوجوانان در روزهای گذشته زبانزد اهالی فوتبال شده است؛ تیمی که کسی روی آن حسابی باز نمی کرد، حالا به جمع 8 تیم برتر جهان رسیده و توانسته چشم ها را به خود خیره کند. در موفقیت‌های تیم نوجوانان نباید نقش حمید علیدوستی را نیز نادیده بگیریم. مربی که بازیکنان کنونی تیم نوجوانان را از بخش های مختلف ایران دور هم جمع کرد و این تیم را ساخت. علیدوستی اگرچه در نیمه راه از مجموعه جدا شد و جایش را به عباس چمنیان داد، اما در این موفقیت سهم دارد.
حمید علیدوستی درباره موفقیت های اخیر تیم نوجوانان در جام جهانی به روزنامه شهروند گفت: تیم‌ملی نوجوانانی که این روزها در جام‌جهانی شرکت می‌کند، تیمی است که بازیکنان آن نزدیک به ٤‌سال است کنار هم حضور دارند. موفقیت امروز این تیم ناشی از برنامه‌های هدفمند فدراسیون و کمیته جوانان است. فدراسیون در سال‌های اخیر برای نتیجه‌گرفتن این تیم هدفگذاری کرد و تمام نکات لازم درنظر گرفته شد تا نتایجی که این روزها شاهد آن هستیم، حاصل شود. این‌بار هم مشخص شد اگر فوتبال ایران با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی پیش برود، پتانسیل موفقیت‌های جهانی را هم دارد.
وی ادامه داد: حدود ٢‌سال کنار این تیم حضور داشتم. من در بخش استعدادیابی و انتخاب برترین‌ها کنار این تیم حضور داشتم و توانستم در شکل‌گرفتن آن نقشی ایفا کنم. بعد از تشکیل تیم و حضور در برخی مسابقات، تیم به چمنیان تحویل داده شد. آنچه درحال حاضر برای این تیم اهمیت دارد، اسامی مربیان نیست بلکه برنامه طولانی‌مدت و هدفمند فدراسیون اهمیت دارد که تیم نوجوانان را می‌توان حفظ کرد و به این‌جا رساند.
سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان تاکید کرد: خوشحالم که من هم توانسته‌ام سهمی در این موفقیت بزرگ داشته باشم و رشد و شکوفایی این بازیکنان کم‌سن‌و‌سال را ببینم. چه الان که به‌عنوان مربی می‌توانم به کشورم خدمت کنم، چه وقتی که بازیکن بودم از این‌که می‌توانم قدمی برای کشورم بردارم، خوشحال می‌شوم. من در تمام رده‌های فوتبال بازی کردم و خوشحالم که همواره برای فوتبال ایران تلاش کرده‌ام و در موفقیت‌ها هم نقش داشته‌ام. البته من سهمی از این موفقیت نمی‌خواهم فقط امیدوارم این بچه‌ها را حفظ کنند تا بتوانند همین مسیر را ادامه دهند.
وی درباره افت بدنی بازیکنان مقابل مکزیک بیان کرد: در این رده از تیم‌های ملی نمی‌توان از بازیکنان انتظارات زیادی داشت. در واقع ما باید هدفگذاری‌مان را مشخص کنیم تا ببینیم دقیقا چه چیزی می‌خواهیم. فراموش نکنید که این تیم برای نخستین‌بار در عرصه جهانی به میدان می‌رود و در کشوری بازی می‌کند که از نظر رطوبت و آب‌وهوا شباهتی به ایران ندارد. در چنین رده‌های سنی، همه چیز بازیکن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و نباید از آنها انتظارات زیادی داشته باشیم. همین که این تیم توانسته برای نخستین‌بار تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند، موفقیت‌آمیز است.
علیدوستی همچنین گفت: این تیم بعد از بازگشت به تهران باید به‌طور کامل آنالیز شود تا نقاط مثبتش تقویت و نقاط منفی آن حذف شوند. ما باید برای این تیم باز هم برنامه‌ریزی داشته باشیم، چون آنها این مسیر را از ١٤سالگی آغاز کرده‌اند و حالا به ١٧سالگی رسیده‌اند. الان ایجاد شرایط روحی مناسب بیشتر از هر چیز برای این بازیکنان مهم است، چون آنها قرار است در دو‌سال آینده تیم جوانان را تشکیل دهند و باید برای آن روزها آماده شوند.
سرمربی سابق نوجوانان درباره دیدار بعدی با اسپانیا در یک چهارم نهایی افزود: همه ‌چیز بستگی به ریکاوری بعد از بازی دارد. تیمی که توانسته آلمان را شکست دهد، پس توانایی عبور از اسپانیا را هم دارد. بچه‌های ما اعتماد‌به‌نفس و خودباوری لازم را پیدا کرده‌اند و اگر از نظر روحی شرایط خوبی داشته باشند، می‌توانند تا فینال و قهرمانی هم پیش بروند. قهرمانی ایران با این نتایج دور از دسترس نیست. اگر نشد هم هیچ اشکالی ندارد. درصورت قهرمان‌نشدن، این بازیکنان باز هم باید تشویق شوند و از آنها تقدیر به عمل بیاید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317926 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟