ناظمی: آرزو دارم در جام جهانی سوت بزنم/ داوری در بانوان شغل نیست و در‌آمدزایی ندارد

گلاره ناظمی و شیوا یاری 2 داوری بودند که به عنوان برترین در فوتسال و فوتبال بانوان معرفی شدند. گلاره ناظمی علاوه بر داوری فوتسال مسئولیت کمیته مسابقات فوتبال بانوان را نیز بر عهده دارد.
وی از سال 80 داوری در فوتسال را آغاز کرده و امسال برای دومین دوره متوالی به عنوان برترین داور معرفی شد.
ناظمی تاکنون قضاوت Judgment در عرصه بین‌المللی نداشته اما امیدوار است در مسابقات پیش رو بتواند کارنامه‌اش را با قضاوت‌های بین‌المللی رنگ و رویی دیگری ببخشد. 
فارس: فکر می‌کنید ملاک انتخاب برترین‌ها چه بوده است؟
فکر می‌کنم خانم فهیمی به عنوان رئیس کمیته داوران در بخش بانوان بهتر می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد اما معمولا ناظرانی که در مسابقات حضور دارند نمراتی را به داوران می‌دهند و معدل میانگین در نظر گرفته شده برای هر داور ملاک انتخاب بوده است.
انتظار کسب این عنوان را داشتید؟
پارسال هم همراه با خانم پورجعفریان یه عنوان بهترین داور فصل انتخاب شدم. تلاشم این بود تا در مسابقات فصل بعد هم بهترین قضاوت‌ها را داشته باشم و تمام سعی خود را به کار گرفتم. بنابراین نمی‌توانم بگویم انتظار این عنوان را نداشتم.
 شما تا کنون در مسابقات بین‌المللی قضاوتی نداشتید درست است؟
سال گذشته در لیست بین‌المللی نفر سوم بودم و فقط نفرات اول و دوم می‌توانستند قضاوت بین‌المللی داشته باشند. اما امسال در رده دوم قرار دارم و اگر قرار باشد قضاوتی کنم باید از امسال این اتفاق رخ دهد.
از چه سالی قضاوت در فوتسال را آغاز کردید؟
از سال 80 
در طول این چند سال مسابقه‌ای را سوت زده‌اید که بعدها گفته‌اید اشتباه فاحشی داشته‌اید که حتی روی نتیجه تاثیر داشته باشد؟
قطعا پیش آمده است و امکان ندارد چنین اتفاقی رخ نداده باشد. مخصوصا برای سال‌های اول قضاوت که اطلاعات و تسلط کمتر است اما حضور ذهنی ندارم که بگویم در چه مسابقه‌ای چنین اتفاقی رخ داده است. اشتباهات در داوری وجود دارد اما از روی عمد نیست.
 قضاوت خوب چطور؟ موردی داشته‌اید که از شما تشکر کنند؟
فصل گذشته مربیان دانشگاه آزاد و حفاری از قضاوتم راضی بودند. خدا را شکر می‌کنم توانستم وظایفم را به خوبی انجام دهم. 
 داوری در فوتبال و فوتسال یکی از مواردی است که همیشه نسبت به مسائل مالی آن اعتراضاتی وجود داشته است. در بخش بانوان شرایط چطور است؟
نمی‌دانم دقیقا حق‌الزحمه داوران در لیگ فوتسال مردان چگونه است اما ما برای هر بازی 120 یا 130 هزار تومان می‌گیریم. الان پرداخت‌ها خوب شده است. قبلا با گذشت چند ماه حق‌الزحمه را پرداخت می‌کردند. هر داوری اگر فعال باشد می‌تواند در ماه 2 قضاوت داشته باشد و نهایتا 400 تا 500 هزار تومان بگیرد. داوری در بانوان شغل نیست. داوران ما تمرینات مداوم دارند و وسایل ابتدایی مانند کفش و لباس را خودشان تهیه می‌کنند. بنابراین داوری فوتسال درآمدزایی ندارد و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از روی علاقه قضاوت می‌کنند. اخیرا علاقه به داوری کمتر شده اما برگزاری برنامه و جشن‌هایی برای تجلیل به بانوان داور انگیزه می‌دهد.
 خیلی از داوران فوتبال قضاوت در فینال جام جهانی و المپیک آرزویشان است. در فوتسال سقف آرزوی شما چیست؟
سال آینده جام جهانی بانوان برای نخستین بار زیر نظر فیفا برگزار می‌شود. امیدوارم که من یا هر نماینده‌ای از ایران در جام جهانی حضور داشته باشیم.
 مسابقه‌ای بوده است که شما آرزو کنید ای کاش قضاوت آن بازی را بر عهده داشتید؟
سال گذشته برای جام جهانی فوتسال که در کلمبیا برگزار شد وحید عرض‌پیما دعوت شد. من آن لحظه افتخار کردم و واقعا دوست داشتم ای کاش در این مسابقات داوری می‌کردم. 
 داوری بوده است که قضاوت او را دوست داشته باشید و از او تمجید کنید؟
باوجود اینکه ما در آسیا قهرمان هستیم اما پوشش خبری فوتسال خیلی کم است و ما به ندرت می‌توانیم قضاورت داوران را ببینیم بنابراین می‌توانیم فقط به پیشکسوتان اکتفا کرده و تجربیاتی کسانی که در ایران فعالیت می‌کنند، استفاده کنیم. من از آقای مسعود عنایت تشکر می‌کنم که برای نخستین بار، بانوان را وارد لیست بین‌المللی کرد. ما از او چیزهای زیادی یاد گرفتیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟