نشانه های سندرم روده تحریک پذیر

نکته مهم  آن است که در سندرم روده تحریک پذیر هیچ اختلالی با معاینه بالینی و  معمول یافت نمی شود و هیچ شاخص قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد؛ بنابراین تعریف بیماری بر اساس معیارهای بالینی  و به تشخیص پزشک انجام می‌شود . سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری نیست؛ یک مشکل عملکردی است که  روده در عملکرد طبیعی خود دچار مشکل می‌شود.

سندرم روده تحریک پذیر در حدود ۲۰ درصد از بالغین دیده می‌شود. این سندرم موجب بروز حرکت غیر معمول در روده و در نتیجه ایجاد درد و ناراحتی‌ در شکم می‌شود. رژیم غذایی، استرس، خواب ناکافی و تغییر در نوع باکتریهای موجود در معده از عوامل اصلی‌ این سندرم است. شناسایی یک عامل اصلی‌ در ایجاد این سندرم بسیار دشوار است. در این مقاله به تعدادی از شایع‌ترین عوارض این سندرم پرداخت شده است.
درد و گرفتگی شکم
اولین و شایع‌ترین عارضه این سندرم درد شکمی ‌است. مغز و روده در ارتباط با هم از طریق سیستم هورمونی و عصبی عمل می‌کنند، در این سندرم این تعادل بین مغز و روده به هم می‌خورد و باعث می‌شود ماهیچه داخل شکمی و روده دچار انقباض غیر عادی و درد شود. درد معمولا در ناحیه زیر شکمی احساس می‌شود و بعد از توقف فعالیت روده کاهش پیدا می‌کند. به این افراد دنبال کردن رژیم غذایی که در آن مواد قندی مثل فروکتوز و لاکتوز کم باشد و داروهای مسکن دستگاه گورش تجویز می‌شود.
شکم‌روی (اسهال)
شکم‌روی مزمن از دیگر مشکلات شایع و ناراحت کننده سندرم روده تحریک پذیر است. روده این افراد تا دو برابر یک فرد معمولی‌ فعالیت دارد و به همین علت درد ایجاد می‌کند.
افزایش نفخ و گاز در شکم
از عوارض مهم دیگر این سندرم می‌توان به افزایش تولید گاز در شکم اشاره کرد و همینطور نفخ شکمی. اکثر بیماران مبتلا به این سندرم از بروز این عارضه شکایت دارند. کم کردن مصرف لبنیات و مواد غذایی حاوی قند لاکتوز می‌تواند تا حد زیاد به کاهش بروز این مشکل کمک کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 293590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟