زلزله تهران پس لرزه زلزله 20 روز پیش / احتمال فعال شدن دو بخش دیگر گسل مشا

زلزله تهران / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اولین هفته بعد از زلزله ای به قدرت 5 و 2دهم ریشتری که تهران را لرزاند دوباره بافت فرسوده، آسمان خراش های غیراستاندارد، معابر تند و باریک و... را در کانون نگرانی ها قرار داد.

مهدی زارع، معاون پژوهشکده زلزله در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: زلزله امروز می تواند پس لرزه زلزله اردیبهشت ماه درتهران باشد چرا که از همان نقطه زلزله صورت گرفته است چون هنوز سه هفته از زلزله قبل نگذشته است و احتمال رخداد زلزله دیگری در همان منطقه وجود دارد.

مهدی زارع گفت: تا زمانی که زلزله کمتر از 5 و 2دهم ریشتر باشد پس لرزه محسوب می شود اما اگر این زلزله بیش از آن باشد زلزله دوم محسوب می شود و این زلزله ها پیش لرزه محسوب می شود. احتمال این که زلزله بزرگتر رخ دهد وجود دارد.

گسل مشا زلزله 7ریشتری داشته است

مهدی زارع با اشاره به این که گسل مشا چند بخش است، افزود: در حال حاضر یک بخش از این گسل فعال است و احتمال این وجود دارد که دو بخش دیگر نیز فعال شود. این بخش از گسل مشا که فعال است در دو قرن گذشته چندین بار فعال شده و حتی زلزله 7ریشتری هم داشته است. بنابراین احتمال زلزله بین 5 تا 7 ریشتری وجود دارد. بررسی های ما بیشتر روی دو قطعه دیگر گسل مشا است.

مهدی زارع تاکید کرد: برای تحقیقات در مورد زلزله باید همکاری های لازم صورت گیرد اما در عمل با پاسخی روبرو می شود که می گویند: «این موضوعات از اولویت برخوردار نیست!»حمایت ها از پروژه هایی می شود که محصول فناوری و مالی بینجامد. پروژه هایی مانند تحقیقات در مورد گسل تهران، اسپانسری ندارد. باید با مدل سازی زلزله تهران به دقت بررسی شود اما اتفاق نیفتاده است. امیدوارم که توجهی که به زلزله تهران می شود فقط زمان زلزله نباشد و در زمانی که تهران نمی لرزد هم مورد توجه قرار گیرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟