فردا، قیمت جدید خودروهای داخلی به خودروسازان ابلاغ می‌شود

به گزارش رکنا، به نقل از مشرق، بعد از تعلل بسیارِ ستاد تنظیم بازار، هفته گذشته مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی صادر شد که براساس آن محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند. علاوه بر این، قیمت متعارف خودرو در کف بازار نیز همان قیمت تحویل خودرو درب کارخانه به‌اضافه حداکثر 10 درصد تعیین شد.

البته در این جلسه شرایط جدیدی هم برای فروش خودرو به تصویب رسید که در نهایت مصرف کننده واقعی بتواند امکان خرید خودرو را داشته باشد. مطابق این روش های فروش "ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و 24 ساعته است که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت.

برای ثبت نام 50 درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش تا 12 ماهه در سقف 60 درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد بود.

همچنین مشارکت در تولید 12 تا 24 ماهه در سقف 50 درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل 6 درصد و مشارکت در تولید 24 تا 36 ماهه در سقف 15 درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر 12 درصد خواهد بود.

متقاضیان امکان انتخاب روش خرید به صورت پیش فروش یا مشارکت تولید را در مرحله ثبت نام دارا می باشند و خودروسازان مکلف به فروش خودرو به ترتیب اولویت پیش فروش، مشارکت در تولید یکساله و دوساله در خودروهای قابل عرضه می باشند.

همچنین ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود و سود انصراف ، 3 درصد کمتر از سود مشارکت مندرج در قرارداد مشارکت در تولید است".

علاوه بر این رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم اعلام کرد " از این پس نگهداری خودرو در سوله و انبارها و پارکینگ‌ها مشمول تطبیق با شرایط انبارداری خواهد بود به گونه‌ای که اگر فردی خودروی صفری را در انبار یا پارکینگ نگهداری نماید، چنانچه در سامانه انبارداری ثبت نام نکرده باشد، مشمول احتکار و عدم عرضه خواهد بود. مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه خودروی صفر در انبارها و پارکینگ‌ها با تماس با شماره 124 و مراکز مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان بگذارند".

تشدید نظارت ها و اعلام مجوز افزایش قیمت ها اثرات خود را در همان ساعات نخست بر بازار قیمت انواع خودروهای داخلی گذاشت به نحوی که روند کاهشی قیمت ها با گذشت چند روز همچنان ادامه دارد. در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی 20 تا 100 میلیون تومان کاهش داشته که همین امر محتکران خودرو را با نگرانی زیادی روبه رو کرده به طوری که آنها را مجبور به فروش محصولات با قیمت پایین تر کرده است اما از آن طرف خبری از مشتری در بازار نیست.

عدم ابلاغ لیست جدید قیمت انواع خودرو که قرار بود هفته گذشته اعلام شود باعث شده تا خرید و فروش خودرو متوقف شود و همه برای خرید منتظر لیست جدید قیمت ها باشند. آنطور که شنیده شد این لیست در طول هفته گذشته تکمیل شده و احتمالاً فردا شنبه به شرکت های خودروساز ابلاغ خواهد شد.

با اعلام لیست جدید، روند کاهشی قیمت ها به حدی خواهد رسید که فقط سود فروشنده 10 درصد بیشتر از قیمت کارخانه باشد در غیر این صورت فروشنده متخلف و با آن برخورد خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟