احضار 3 مسئول معدن هجدک به دادستانی

به گزارش رکنا،«ابوالفضل فرحبخش» با بیان اینکه در حادثه ریزش تونل معدن زغال سنگ که ساعت 11 و نیم صبح یکشنبه رخ داد و منجر به مرگ 4 معدنچی شد با مقصران احتمالی برخورد قضایی خواهد شد گفت: تاکنون دلایلی از جمله آزاد شدن حفره گازی و همچنین رانش زمین مطرح شده است که هیچ کدام دلیل قطعی نیست و در این رابطه تحقیقات آغاز شده است صبح دوشنبه دو گروه از بازرسین از تهران و مرکز استان به محل حادثه اعزام شدند.این مقام قضایی با اشاره به اینکه مسئول فنی معدن نیز در بین جانباختگان این حادثه قرار دارد، افزود: پیکر ۴جان باخته این حادثه که ۳ نفر از آنان کارگر معدن بوده‌اند تحویل خانواده‌هایشان شده است.
حال عمومی تنها مصدوم حادثه نیز که مردی ۳۹ ساله است و بلافاصله بعد از حادثه ریزش معدن به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شده مساعد است.
طبق نظر بازرسین اداره کار تا زمانی که نکات ایمنی معدن به حالت استاندارد برنگردد و امنیت جان معدن کاران تضمین نشود این معدن زغال سنگ تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.
وی بیان کرد: از لحظات اولیه وقوع حادثه ریزش در تونل شماره ۲ معدن زغال سنگ هجدک دادستانی در محل حادثه حضور داشته و دستورات قضایی لازم صادر شده است.اکبر سلطانی، مدیر روابط عمومی شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان نیز آزاد شدن حفره گازی را موجب وقوع حادثه خفگی چهار کارگر پیمانکاری در معدن زغال‌سنگ هجدک راور این استان عنوان کرد.
وی گفت: گاز حفره زغالی با برداشت از معدن در این حادثه تخلیه و موجب انفجار شد. برداشت از معادن زغال‌سنگ موجب تخلیه حفره گازی نزدیک به سطح و انفجار شده، به‌نحوی که بین لایه‌های زغالی، گاز CO تجمع می‌کند و با برداشت زغال‌سنگ این گاز آزاد می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه کارگران جانباخته، نیروهای شرکت زغال‌سنگ منطقه کرمان نیستند، گفت: این شرکت برخی معادن را به پیمانکار واگذار می‌کند و آنان نیز تمامی امور از جمله مانیتورینگ و ایمنی را برعهده دارند و شرکت هیچ تعهدی در خصوص تأمین ایمنی معادن واگذار شده به‌پیمانکار ندارد.
سلطانی ادامه داد: پیمانکار نیز در این حادثه امور مربوط به ایمنی را به‌صورت مطلوب رعایت کرده اما اینگونه حوادث در تخلیه گاز حفره‌های زغالی معادن زغال‌سنگ حادثه‌ای طبیعی تلقی می‌شود و به‌ندرت پس از دهه‌ها اتفاق می‌افتد. این حادثه در هفت متری دهانه معدن زغال‌سنگ منطقه هجدک شهرستان راور رخ داده و در عمق نبوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟