برگزاری برزگداشت پروفسور امین، هم زمان با هفتادو پنجمین زادروز وی در تهران

به گزارش رکنا، مراسم بزرگداشت پرفسور امین، فیلسوف، حقوقدان، تاریخ دان و ایران شناس سبزواری، هم زمان با هفتاد و پنجمین سالوردن ایشان و به پاسداشت نیم قرن فعالیت علمی و فرهنگی در تهران برگزار خواهد شد. 

 

"سید حسن امین" در هفتم آذرماه سال یک هزار و سیصد و بیست و هفت در محله پامنار شهرستان سبزوار دیده به جهان گشود. 

پدرش "سید علینقی امین" نویسنده و پدربزرگش "امین‌الشریعه سبزواری" از عالمان مشروطه‌خواه عصر قاجار بود. مادرش "فاطمه عربشاهی" نویسنده و اسلام‌شناس بود که از او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تاثیرگذاران زندگی خود یاد کرده است.  تحصیلات خود را تا دیپلم به نحو احسن سپری کرد و در سال هزار و سیصد و چهل‌ و پنج از دبیرستان دکتر غنی سبزوار با رتبه عالی فارغ‌التحصیل شد. امین در سال هزار و سیصد و چهل و پنج، وارد دانشکده‌ی حقوق و علوم قضایی دانشگاه تهران شد و در رشته‌ی حقوق قضایی تحصیلات خود را آغاز کرد. پس از اتمام دوره خدمت سربازی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد. علاقه وی به مسائل فلسفی و تحقیق و تفحص در این زمینه، او را به مطالعات آزاد فلسفه وادار کرد و همین سبب شد تا او در نزد استادان حوزه فلسفی به خواندن فلسفه مشغول شود.

امین در سال یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار برای ادامه تحصیل ایران را به مقصد انگلستان ترک کرد و با توجه به علاقه‌اش در زمینه حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق گلاسکو به تحصیل این رشته پرداخت. 

عنوان رساله دکتری او《 رژیم حقوقی فلات قاره در حقوق بین‌الملل عمومی با تکیه مخصوص بر خلیج فارس 》بود.

او پس از کسب درجه استادیاری در سال هفتاد و نه میلادی در آزمون دانشیاری شرکت کرده و پذیرفته شد. وی در نهایت صاحبِ کرسی استادیاری تمام دانشگاه گلاسکو کالیدونیان شد، در آن‌جا دانشجویان بسیاری را در دنیای حقوق تربیت کرد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها " حسن روحانی" رئیس جمهوری پیشین ایران است. 

پروفسور امین در حال حاضر اجازه وکالت در دیوان دادگستری اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشری اروپا را کسب کرده است.

سرانجام پس از بازنشستگی و بازگشت به ایران، موسسه‌ خصوصی را با عنوان دایره‌المعارف ایران‌شناسی تاسیس کردند و با همکاری جمعی از ادیبان، مجله‌ی پژوهشی، تاریخی و حقوقی حافظ را به چاپ رساندند.

وی از جمله فعالیت‌هایی نیز این سال‌ها در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی داشته که از جمله آن می‌توان به رئیس هیئت مدیره انجمن هم‌اندیشان فرهنگی، در زمینه‌ی فرهنگی و عضویت در حزب ایران، در زمینه‌ی سیاسی آن اشاره داشت.

 

حال قرار است هم زمان با زادروز وی در هفتم آذرماه امسال، در تهران، به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی و چند بنیاد و سازمان مردم نهاد دیگر، مراسم گرامی داشتی به پاس پنجاه سال فعالیت  علمی و فرهنگی او برگزار شود.

کدخبر: 949470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟