کشف چهارمین آب انبار تاریخی در تربت حیدریه + عکس

به گزارش رکنا، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: آب انبار‌های مکشوفه مربوط به دوران قاجاریه و پهلوی است که از دو نوع آب انبار‌های خانگی و عمومی هستند.

او افزود: این آب انبار‌ها در مسیر قنات‌های قدیمی شهر و در داخل بافت تاریخی شهر بوده اند که متاسفانه در دوران معاصر با گسترش شهر تخریب و به زیر خیابان‌ها رفته اند و در حال حاضر با کندوکاو‌های ادارات خدمات رسان بقایای آن‌ها کشف می‌گردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه داد: درحال حاضر در سطح شهرستان بالغ بر ۱۸ آب انبار شناسایی شده اند که نشان از اهمیت تاریخی این نوع بنا‌ها در گذشته داشته است.

کشف آب انبار تاریخی در تربت حیدریه

محمدی بیان کرد: معماری کلی آب انبار‌ها یا حوض انبار‌های عمومی شامل سردرب ورودی، راه پله، پاشیر، مخزن، سقف گنبدی شکل و بادگیر بوده و عموما با مصالح آجر سنتی و ساروج احداث شده اند.

او تصریح کرد: اکثر خانه‌های خان نشین و عمارت‌های داخل بافت تاریخی تربت حیدریه دارای آب انبار در ابعاد کوچک بوده اند که علاوه بر تامین آب از قنات‌ها از روخانه‌های نزدیک شهر از جمله رودخانه شصت دره تامین آب می‌شده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟