کشف لاشه پلنگ در نزدیکی پارک ملی اسفراین

 لاشه یک قلاده پلنگ نابالغ که به طرز مشکوکی تلف شد در نزدیکی پارک ملی ساریگل در شهرستان در جنوب استان خراسان شمالی پیدا شد.

به گزارش رکنا، رییس اداره محیط زیست شهرستان اسفراین گفت : لاشه این پلنگ نابالغ در حوالی دره روستای چهار برج شهرستان توسط یکی از همیاران محیط زیست مشاهده و به محیط بانان مجموعه سالوک اطلاع داده شد.

علی فرجی روز جمعه افزود : هیچ اثری از گلوله و یا شی تیز در بدن این پلنگ نابالغ مشاهده نشد و برای بررسی و کالبد شکافی علت مرگ، لاشه این حیوان در حال انقراض به اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی ارسال شد.

وی اضافه کرد : دامپزشکان معتمد محیط زیست پس از کارشناسی بر روی لاشه این پلنگ نابالغ و یافتن علت مرگ ، آن را به اطلاع علاقه مندان به محیطزیست و مردم استان خواهند رساند و در شرایط فعلی هر اظهارنظری در مورد دلیل مرگ این حیوان غیر کارشناسی است.

رییس اداره محیطزیست شهرستان اسفراین گفت: توپورگرافی منطقه ای به خصوص قرارگیری دو پارک ملی سالوک و ساریگل در این شهرستان باعث شد تا یکی از مناطق پرتردد برای پلنگ محسوب شود به طوری که در کمتر از یک سال گذشته بیش از 15 قلاده پلنگ در این شهرستان مشاهده شد.

در کمتر از سه ماه گذشته این دومین باری است که لاشه پلنگ در استان خراسان شمالی از سوی مردم منطقه پیدا و تحویل محیطبانان می شود.

در اسفندماه سال گذشته نیز لاشه یک قلاده پلنگ نر حدود شش تا هفت سال در ارتفاعات بجنورد پیدا شد و تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد علت مرگ این حیوان از سوی محیطزیست استان خراسان شمالی اعلام نشد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند و برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟