ماجرای بازداشت کارگران شهرداری کوت عبدالله چیست؟

به گزارش رکنا، معضلات کارگران شهرداری کوت عبدالله همچنان ادامه دارد و کارگران نگران عدم پرداخت مابه‌التفاوت‌ها و معوقات مزدی خود هستند.

به گفته‌ی یکی از این کارگران، علاوه بر عیدی و سنوات سال قبل که پرداخت نشده، معوقات به صورت علی‌الحساب به حساب کارگران واریز شده (یک بار سه میلیون و خرده‌ای و بار دیگر چهار میلیون تومان) و مشخص نیست چه زمانی قرار است مابه‌التفاوت پرداخت شود. آن‌ها می‌گویند: ماه‌هاست که دستمزد کامل و به موقع نگرفته‌ایم.

در عین حال، این کارگران حدود یک هفته است که دست کار کشیده‌اند و خواستار مشخص شدن زمان پرداخت مابه‌التفاوت‌ها هستند؛ در این مدت، تعدادی از کارگران بازداشت شده‌اند؛ کارگران شهرداری کوت عبدالله می‌گویند: بازداشتی‌ها نمایندگان ما بوده‌اند و ما خواستار آزادی آن‌ها هستیم.

امروز (هفدهم خرداد) جمعی از کارگران مقابل دادگاه کارون جمع شده و خواستار آزادی همکاران خود شدند؛ این در حالیست که ظاهراً اعلام شده آزادی کارگران با وثیقه امکان‌پذیر است.

آرش در (شهردار کوت عبدالله) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: بازداشت کارگران نتیجه‌ی درگیری شخصی است؛ یک عده می‌خواهند کار کنند اما یک عده لیدر نمی‌گذرانند و همین منجر به درگیری و ورود مقام قضایی شده است.

شهردار در ارتباط با وضعیت کارگران این مجموعه توضیح می‌دهد: مدیران سابق شهرداری، هزار و دویست نیرو استخدام کردند؛ ما یک عده را که وجود خارجی نداشتند و فقط اسم‌شان در لیست نیروها بود، رد کردیم که بروند؛ حالا ۸۵۰ کارگر داریم که بازهم در میان این نیروها، تعدادی بلاتکلیف هستند و دنبال داستان هستند؛ دنبال درگیری‌های شخصی هستند؛ اختلافات خانوادگی هم دارند؛ اینها با کارگران هم برخورد کرده‌اند و هم این کارگران شاکی هستند و هم پیمانکار مربوطه.

دُر در ارتباط با عدم پرداخت معوقات مزدی کارگران می‌گوید: هنوز اشل حقوق جدید اعلام نشده؛ ضمن اینکه کارگران حقوق‌شان را به صورت علی‌الحساب گرفته‌اند و مبلغ مابه‌التفاوت بسیار جزئی است که باید پرداخت شود؛ علاوه بر این، این کارگران ماه قبل ۱۵ روز سر کار بودند؛ آیا برای روزهای تعطیلی و اعتصاب هم باید حقوق کامل بدهیم؟! اگر درست محاسبه شود، کارگران برای ماه قبل به ما بدهکار هم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات کارگران زیاد نیست، می‌گوید: کارگران حمل زباله و رفت و روب فقط دو و نیم ماه طلب دارند، یک عده ۸۰ نفری ۳ ماه طلب دارند؛ در چند وقت گذشته (از ابتدای رمضان) نزدیک سه ماه حقوق دادیم؛ پرداخت عیدی و سنوات هم برعهده پیمانکار قبلی است که شکایت کردیم و مساله در حال پیگیری است.

شهردار کوت عبدالله تاکید دارد که راه احقاق حق و دریافت مطالبات، اعتصاب نیست، او می‌گوید: راهش شکایت به اداره کار است نه اعتصاب و خسارت وارد کردن؛ از راه قانونی ورود کنند و حق‌شان را بگیرند! این کارگران اگر شکایت دارند بروند اداره کار، بروند دادگاه‌ها، چرا با سایر کارگران درگیر می‌شوند و ماجرا درست می‌کنند؟!

این در حالیست که کارگران در پاسخ به این ادعاها منکر درگیری‌های شخصی می‌شوند و می‌گویند: نمایندگان ما با شکایت خود مقامات بازداشت شده‌اند و مساله این است که می‌خواهند فرافکنی کنند و مطالبات ما را به حاشیه بکشانند؛ آیا عادلانه است که در این بحران کرونا و گرمای هوا، زباله‌های مردم را جمع کنیم اما چندین ماه در انتظار دریافت مطالبات مزدی خود بمانیم؟!آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟