یکشنبه مرگبار مشهد / 3 حادثه مرگبار با 3 کشته در یک روز

ارتفاع از سطح زمین تا انتهای چاه صدوچهل‌متری می‌شد. مرد میان‌سال وقتی دید خبری از مقنی جوان که به‌تازگی به دل چاه زده بود نشد، هراس سراپایش را برداشت. موضوع را به چند کارگر دیگر که در ویلا مشغول کار بودند گفت و همه در دهانه چاه که تاریکی مهمان همیشگی‌اش بود حاضر شدند. فریادهایشان برای دریافت پاسخ از مقنی جوان به داخل چاه عمیق رسوخ می‌کرد، اما خبری از او نبود.

ساعتی از ماجرای غیب شدن مقنی جوان در سیاهی چاه گذشته بود که این خبر به آتش‌نشانی مشهد اعلام شد و زمانی نگذشته بود که مأموران امداد و نجات ایستگاه‌های هفتم و سی‌وششم این سازمان در محل حاضر شدند.

هنوز مشخص نبود که چه اتفاقی برای مرد مقنی رخ داده است. در این لحظه یکی از نیروهای سرخ‌پوش آتش‌نشان با در نظر گرفتن جوانب ایمنی و حمایت همکارانش برای یافتن مقنی حادثه دیده وارد چاه شد. بعد از 20 دقیقه جست‌وجو در این چاه عمیق که از شرایط غیر استانداردی برخوردار بود بدن مقنی‌ جوان که از چند ناحیه بدن دچار خون‌ریزی شده بود کشف و به سطح زمین منتقل شد.

به گفته محسن اسدی، مدیر منطقه یک سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر مشهد پس از تحویل مقنی حادثه‌دیده به تکنیسین‌های اورژانس مرگ وی تأیید شد و جسد با دستور قضایی به پزشکی قانون انتقال یافت.

وقتی مأموران ایستگاه‌های 31، 26 و 27 آتش‌نشانی در محل حادثه حضور یافتند نه اثری از آتش بود و نه دود. تنها بوی دود بود که در راهروی ساختمان دوطبقه به مشام می‌رسید. زن جوان که برای عیادت از برادرش آمده بود، بوی دود را حس کرده و برای همین به سراغ همسایه رفته بود. جواب ندادن‌های زن همسایه و داغ بودن در ضدسرقت طبقه اول ساکنان طبقه دوم را بر آن داشته بود که با آتش‌نشانی تماس بگیرند.

مأموران اطفای حریق در همان بررسی‌های اولیه خودرو مالک طبقه اول را در پارکینگ مشاهده کردند و با این احتمال که او در کانون حادثه محبوس شده عملیات نجات را هم‌زمان با اقدامات اطفایی جلو بردند.

در ورودی واحد مسکونی از پشت قفل شده بود و به دلیل ساختار فیزیکی امکان شکست و ورود به کانون حادثه وجود نداشت از همین رو تیم‌های امداد و نجات آتش‌نشانی از طریق یکی از پنجره‌ها وارد فضای دودگرفته توأم با حریق این خانه مسکونی شدند.

در همان پایش اولیه زنی جوان که داخل اتاق‌خواب بر روی تخت افتاده بود کشف و بلافاصله به بیرون از فضای خانه منتقل شد. به گفته حمید خیرآبادی، رئیس ایستگاه‌های 31، 27 و 26 آتش‌نشانی مشهد، تکنیسین‌های اورژانس که در محل حادثه حضور داشتند مرگ این زن جوان را تأیید کردند و جسد برای تعیین علت مرگ با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

بدن مرد سال‌خورده تا کمر داخل دستگاه ذوب پلاستیک فرو رفته بود. ساعت حوالی 13 را نشان می‌داد که نیروهای ایستگاه هشتم آتش‌نشانی مشهد پا به کوره آجرپزی گذاشتند که چندی پیش هم برای اطفای حریق آن اقدام کرده بودند.

کوره آجرپزی که حالا تغییر کاربری داده بود و به کارگاه تزریق پلاستیک بدل شده بود. در انتهای سالنی خاکی حجم زیادی از پلاستیکی‌های بازیافتی روی هم تلنبار شده بودند و جلوتر از این مواد دور‌ریختنی دستگاه «اکسترودر»(دستگاه ذوب و تزریق پلاستیک) وجود داشت.

خون زیادی در اطراف دستگاه تزریق پلاستیک ریخته بود. آنچه در نگاه اول می‌شد فهمید مردی سال‌خورده بود که به داخل دستگاه کشیده شده و تا نیروهای آتش‌نشانی برسند جان داده بود.

مأموران با استفاده از تجهیزات مربوط بدن گرفتار شده متوفی که از نواحی مختلف دچار شکستگی و جراحت عمیق شده بود را از میان میل گاردان و سطح اصلی دستگاه بیرون کشیدند.

به گفته علی‌محمد کاظمی، مدیر منطقه ۳ آتش‌نشانی مشهد جسد پس از تأیید فوت از سوی تکنیسین‌های اورژانس حاضر در محل به دستور قضایی در اختیار پزشکی قانون قرار داده شد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در توضیح دیگر ابعاد این حوادث گفت: 3حادثه مورد نظر در نیم روز یکشنبه سوم اسفند در مناطق مختلف مشهد رخ داد که متأسفانه 3تن از همشهریانمان در این حوادث جان خود را از دست دادند.

آتشپاد دوم مهدی رضایی بیان کرد: اولین حادثه در سه‌راه فردوسی در یک باغ‌ویلا رخ داد که مردی بیست‌وسه ساله به علت نقص فنی دستگاه سه‌پایه برقی حمل خاک از ارتفاع سی‌متری یک چاه صدوچهل‌متری به پایین سقوط کرد و جان باخت. طبق بررسی‌های اولیه چاه مورد نظر برای برداشت آب حفر شده است، حال اینکه آیا مالک مجوزی برای حفر این چاه عمیق داشته یا نه موضوعی‌ است که مسئولان مربوط در حال رسیدگی به آن هستند.

این مقام مسئول در آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: دومین حادثه نیز در طبقه اول یک ساختمان دوطبقه واقع در ویلای 7 خیابان فکوری 8 رخ داد که در آن زنی حدودا سی‌ساله به دلیل استنشاق دود ناشی از حریق مبل بی‌هوش شده‌بود. هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست و درباره آن نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت اما بر اساس شواهد اولیه کانون این آتش‌سوزی یکی از مبل‌ها بوده است.

رضایی بیان کرد: سومین حادثه نیز در انتهای التیمور مشهد رخ داد که در آن یک مرد شصت‌ساله در داخل دستگاه تزریق پلاستیک گرفتار شد و جان خود را از دست داد. این حادثه در حالی رخ داده است که کاربر سال‌خورده دستگاه در زمان استفاده از آن تنها بوده و علاوه بر این دستگاه از شرایط ایمن برخوردار نبوده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهدی قرآنی

کدخبر: 663982 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟