پول های چمدانی به کجا می رود؟  / قاچاقچیان پول ایرانی را چرا از مرز خارج می کنند

به گزارش رکنا، در روزهای گذشته اخباری از منابع موثق به گوش می رسد که بیانگر قاچاق چمدانی پول های رایج ایرانی به کشورهای همسایه است. در این میان، افغانستان یکی از کشورهای مهم مقصد این گونه پول هاست به طوری که برخی اتباع ایرانی و افغانستانی، در انتقال صدها میلیونی چک پول از مرزهای شرقی کشور نقش اصلی را به عهده دارند.

اطلاعات نگارنده این سطور حاکی از آن است که به تازگی عده ای از قاچاقچیان با جاسازی پول های رایج کشور در خودروهای سواری یا کامیون ها، تلاش می کنند این پول های چمدانی را حتی از مرزهای رسمی کشور به افغانستان برسانند.

قاچاق چمدانی پول

این در حالی است که برخی از این پول های چمدانی با هوشیاری مرزبانان خراسان رضوی در ایست و بازرسی های مرزی کشف شده است اما این که چه ماجرای عجیبی پشت پرده قاچاق پول رایج کشور به جای ارز و دلار نهفته است، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. شبکه مافیایی قاچاق در حالی به انتقال چمدانی این چک پول ها روی آورده است که در آن سوی مرز نسبت به ارزهای خارجی، از اهمیت خاصی برخوردار نیست، از طرف دیگر حساسیت موضوع زمانی مضاعف می شود که در شرایط کرونایی حتی دستگاه های خودپرداز داخل کشور خالی از اسکناس و چک پول هستند!

حال صدها میلیون تومان پول نقد چگونه از مرزها خارج می شود؟ آیا بانک مرکزی، وزارت صمت، تعزیرات و دیگر دستگاه های نظارتی در جریان فعالیت این گونه شبکه های مافیایی هستند؟ آیا پشت پرده این ماجرا، قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارند یا شبکه ای که به قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور وارد میدان شده اند؟ آیا این پول ها به کشور باز می گردند یا فقط هزینه های هنگفت چاپ چک پول و اسکناس بر دوش بیت المال باقی خواهد ماند؟ شاید هم این پول ها برای اهدافی خاص به کشور افغانستان انتقال می یابد که تجسس در آن آتش زدن لانه زنبورهاست؟ در عین حال ماجرای انتقال چمدانی پول های کشور به خارج از مرزهای ایران موضوعی است که باید توسط مسئولان امر جدی گرفته شود و پشت پرده آن زیر ذره‌بین تحقیق برود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

سید خلیل سجادپور

کدخبر: 655170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟