فوبیای عجیبی که کرونا را شدیدتر می کند

به گزارش رکنا، این روز‌ها بسیاری از کشور‌ها در تلاشند به تولید و تزریق گسترده واکسن کرونا دست یافته یا این فناوری پزشکی را بومی سازی کنند، اما جالب است بدانید که یک فوبیای عجیب وجود دارد که باعث هراس شدید از هر گونه تزریق می‌شود، این فوبیا می‌تواند شامل هراس از تزریق آمپولها، واکسن یا حتی دریافت سرم ‌شود.

این یک حقیقت است که ترس از سوزن می‌تواند یک چالش واقعی برای افرادی باشد که به هر دلیلی مجبورند تزریق داشته باشند.

این فوبیای عجیب، با نام تریپانوفوبیا شناخته می‌شود و حدود ۲۵ ٪ از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فوبیا می‌تواند آنقدر بد باشد که حدود ۷ ٪ از بزرگسالان در واقع از واکسن زدن به دلیل همین فوبیا خودداری می‌کنند.

متاسفانه اگر افراد کمتری علیه کرونا واکسینه شوند، احتمال دستیابی به ایمنی گله یا محافظت غیرمستقیم در برابر بیماری عفونی که در صورت ایمنی جمعیت یا از طریق واکسیناسیون یا مصونیت از طریق عفونت قبلی ایجاد می‌شود، کمتر خواهد بود.

به گفته کارشناسان، تریپانوفوبیا یا ترس از سوزن به عنوان یک اختلال اضطرابی طبقه بندی می‌شود. ترس از سوزن بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری، چاپ پنجم (DSM-۵) انجمن روانپزشکی آمریکا، "هراسی خاص" است.

فوبیای عجیبی که به شیوع کرونا کمک می‌کند

دکتر پیتروس لوونیس، استاد و رئیس گروه روانپزشکی در دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی می‌گوید:《 هراس ساده از سوزن طبیعیست و یو مکانیسم دفاعی مفید ارزیابی می‌شود، اما در صورت تشدید به یک اختلال روانپزشکی ناتوان کننده تبدیل می‌شود. تریپانوفوبیا می‌تواند برای طیف وسیعی از اقدامات پزشکی از جمله واکسیناسیون، خون گیری و دریافت داروی بیهوشی مشکل ساز شود. 》

افراد مبتلابه این اختلال در صورت تحت فشار قرار گرفتن برای تزریق با افزایش ناگهانی ضربان قلب و فشار خون یا حتی غش کردن و حمله وحشت زدگی رو به رو می‌شوند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟