واکنش نماینده مجلس به اظهارات فرمانده پلیس تهران / انتشار اخبار مجرمان وظیفه رسانه هاست

به گفته سردار رحیمی با کسانی که در فضای مجازی با انتشار اخبار مجرمانه و درگیری اراذل و اوباش، قصد بر هم زدن فضای عمومی جامعه را داشته باشند، مقابله خواهد شد.

سوال اینجاست که با توجه به اینکه برخی اخبار مجرمانه و حوادث دروغ نبوده و پرونده آن نیز محرمانه نیست، انتشار چه نوع اخباری مورد قبول واقع نمی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این راستا دبیر اول کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه خبرگزاری ها انتشار اخبار است، تاکید کرد که پوشش بیش از حد و سلیقه ای رسانه ها و همچنین مغرضانه بودن انتشار یکسری اخبار مجرمانه در سطح جامعه، موجب بر هم زدن امنیت روانی جامعه می شود.

احساس ناامنی از خود ناامنی بدتر است

حسین رضازاده، دبیر اول کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در خصوص انتشار اخبار مجرمانه در فضای مجازی توسط رسانه ها و خبرگزاری ها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: طبیعتاً کار خبرگزاری ها انتشار اخبار است و اخبار مجرمانه نیز جزو همین خبرها می شوند. با این حال برخی از اخبار ممکن است فضای عمومی جامعه را ناامن جلوه دهند، مخصوصاً اگر بیش از حد به آن ها دامن زده شود. باید توجه داشت که احساس ناامنی از خود ناامنی بدتر است.

وظیفه اصلی خبرگزاری ها انتشار خبر است

رضازاده با اشاره به شرایط جرم بودن برخی اخبار افزود: اگر انتشار اخبار با هدف ایجاد احساس ناامنی و سلب کردن آسایش و امنیت خاطر مردم باشد جرم است، اما اگر فقط با نیت انتشار خبر باشد طبعاً اقدام خلافی صورت نگرفته است و وظیفه اصلی خبرگزاری ها انتشار خبر است.

نماینده کازرون در مجلس با تاکید بر این که از گذشته اخبار مربوط به اقدامات مجرمانه و حوادث در روزنامه ها و رسانه ها منتشر می شد، ادامه داد: بعضی اوقات در اخبار یکسری اتفاقات را بزرگنمایی می کنند و یا در انتشار گزارش آن موضوع وقتی بررسی به عمل می آید، متوجه می شویم که گزارشگر و تهیه کننده ی آن خبر با اهداف مغرضانه اقدام به تهیه آن گزارش کرده است تا فضای عمومی جامعه را ملتهب نماید. با این حال خبری مثل سرقت از بانک به نظر نمی رسد که هدف خاصی پشت آن باشد.

از بین رفتن امنیت روانی جامعه برای همه مضر است

حسین رضازاده در مورد ساماندهی و جلوگیری از انتشار اخبار مجرمانه در بعضی رسانه ها افزود: به نظر می رسد در این موضوع رسانه ها باید فقط به رسالتی که دارند عمل نمایند و از طرفی در برخی مواقع افرادی که خبرنگار هستند باید شرایط را در نظر گرفته تا یکسری اخبار را در بعضی زمان ها منتشر نکنند. به هرحال رسانه ها بایستی سلیقه به خرج دهند، زیرا اگر جامعه ای ناامن شود، برای همه مردم ناامن شده و از بین رفتن امنیت روانی جامعه برای همه افراد مضر است.

اگر فقط اخبار مجرمان را منتشر کنیم، امنیت روانی جامعه بر هم می خورد

رضازاده در مورد عملکرد رسانه ها در انتشار اخبار مجرمانه گفت: در بعضی رسانه های دنیا نیز بسیاری از اخبار منتشر نمی شوند و از طرفی برخی بولتن های ویژه خبری انتشار می یابند، بنابراین اگر بنا باشد تا همه اخبار خاص را در فضای عمومی جامعه منتشر کنیم، مردم احساس ناامنی می کنند. در حال حاضر برخی بولتن های خبری وجود دارند که تنها به اخبار مجرمانه می پردازند در حالی که خودشان نیز احساس خطر می کنند. باید توجه داشت همیشه یکسری اتفاقات مجرمانه و حوادث خاص در جامعه اتفاق می افتد و از قدیم الایام این موضوعات وجود داشته است، بنابراین اگر قرار باشد تمام اخبار دلخراش و تکان دهنده مربوط به جرم و جنایت را پوشش دهیم، فضای روانی جامعه بهم می ریزد.

دبیر اول کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پایان ابراز داشت: رسانه ها باید تلاش کنند تا فضای روانی جامعه را سالم نگه دارند، زیرا همه ما در یک جامعه زندگی می کنیم و فرزندان و خانواده های ما هم در همین جامعه زندگی می کنند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 649502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟