وحشت از انفجار در اهواز / اینجا وضعیت قرمز است

به گزارش رکنا، تعداد انفجار گاز در اهواز افزایش بی‌سابقه‌ای دارد که باعث نگرانی شهروندان شده و این قاتل خاموش با خط و نشان کشیدن باعث فوت ۶ شهروند و مصدومیت ۴۴ نفر در ۸ ماه اول سال شده است.
شاید بیشترین اخبار مرگ‌ومیر‌هایی که به دلیل گاز ختم می‌شود، شامل خفگی ناشی از نشتی گاز باشد که از این رو آن را عامل مرگ خاموش می‌دانند، اما چند صباحی می‌شود که گاز در اهواز دیگر بی سر و صدا جان نمی‌گیرد بلکه با انفجار‌هایی که رقم می‌زند نه تنها می‌غرد بلکه لرزه بر اندام‌ها می‌اندازد.
از ابتدای سال تاکنون چند مورد انفجار گاز در شهر اهواز رخ داد که لازم است بررسی‌های لازم از سوی کارشناسان امر انجام شود؛ کارشناسان متخصصی که ابتدا دلیل بروز این حوادث را تعیین کنند و سپس با ارائه راهکاری عاجل مانع مرگ دلخراش شهروندان شوند.
از فوت جوان ناشنوای سبزی‌فروش تا مادربزرگی که برای خرید روزانه راهی بازار عامری شده بود تا فوت مادر ۲۰ و چند ساله باردار در پردیس که هر کدام در نوع خودش دلخراش است.
همچنین چند سال قبل حادثه دلخراش خیابان گندمی، چند کشته برجای گذاشت و همه اهالی گلایه‌مند بودند که بیل مکانیکی به لوله گاز برخورد کرده است و خطای انسانی شهروندان در کار نیست، اما هیچ خسارتی به آن‌ها و به خصوص ساکنان عزادار آن ساختمان چند طبقه‌ای که فقط اسکله‌اش مانده بود، پرداخت نشد.
آنچه مهم است بررسی علل این حوادث تلخ و دلخراش در اهواز است که چرا و چگونه این روز‌ها یکی از خبرسازترین تیتر‌های حوادث این کلانشهر شده است؟
فرسودگی خطوط لوله انتقال گاز
سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: به نظر می‌رسد که فرسودگی خطوط لوله انتقال گاز، برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتری را میان سازمان‌های خدمات رسان در حوزه زیرساختی می‌طلبد؛ همچنین آموزش بیشتر شهروندان و ایمنی ساختمان‌ها باید بیش از گذشته بررسی و مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: در رابطه با حوادث انفجار گاز اهواز بعد از حادثه منطقه عامری اهواز اعلام شد که از طرفی باید دستگاه‌های خدمات دهنده در شهر هماهنگی بیشتری را در خصوص حفاری‌ها و انشعابات مربوطه داشته باشند؛ همچنین یک مرجع واحدی برای صدور مجوز‌ها باشد که هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های خدمات رسان باشد که ممکن است فرمانداری و یا حتی شهرداری این مسئولیت را بر عهده بگیرد، ولی برای جلوگیری از تکرار حوادثی که ناشی از این گونه مسائل است، باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.
حسینی تصریح کرد: از طرف دیگر نیز شاید در گذر زمان انشعابات و لوله‌کشی‌های موجود در سطح شهر اهواز به ویژه محلات قدیمی عمرشان به اتمام رسیده است؛ هرچند که این موضع را از لحاظ فنی باید مسئولان امر بگویند چرا که عمر این شبکه‌ها و لوله‌گذاری‌ها مدت زمان مشخصی دارند.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: هرچند وقت یک بار محصولات متفاوت و جدیدی از نظر کیفیت لوله‌ها و شبکه‌های موجود ارائه می‌شود که به طور قطع کالای جدیدتر، با کیفیت‌تر و با تکنولوژی بهتری وارد بازار می‌شود و مطالبه ما این است که دستگاه‌های خدمات دهنده فرآیندی را در عملکرد خود داشته باشند و به عنوان بازرسی‌های فنی، به طور دوره‌ای نسبت به بازبینی این شبکه‌ها اقدام کنند.
این مقام مسئول گفت: حوادث در اهواز کم نیست چرا که بیش از ۶ حادثه در یک شهر تعداد زیادی به حساب می‌آید؛ این شبکه‌ها به بازرسی‌های فنی، بازبینی، تعویض، اصلاح شبکه و نوسازی نیاز دارند که باید این کار‌ها انجام شود و ابزاری وجود دارد که از انفجار جلوگیری کنند؛ همچنین دستگاه‌های هشداردهنده و اخطاردهنده در مسیر شبکه‌ها می‌توانند قبل از بروز حادثه بررسی‌ها و هشدار‌های لازم را داشته باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645963 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟