آتش سوزی در جنگل توسکستان

به گزارش رکنا، آتش جنگل توسکستان گرگان از شامگاه یکشنبه ۱۱ آبان شعله‌ور شده و با وجود اعزام چندین باره نیرو‌های امدادی و بسیج مردمی و استفاده از چندین فروند بالگرد آب پاش،هنوز حریق جنگل خاموش نشده است.

مه آلودگی هوا و دشواری دسترسی به منطقه محل وقوع آتش به دلیل سخت گذر و صخره‌ای بودن، یکی از دلایل اصلی طولانی شدن روند خاموشی این آتش است.

سقوط درختان نیمه سوخته، یکی از دلایل اصلی خاموش نشدن آتش جنگل توسکستان است که پرت شدن آن‌ها به پایین دست موجب شعله ور شدن دوباره آتش می‌شود.

وزش شدید باد از بامداد امروز جمعه موجب بیشتر شدن آتش در جبهه غربی این آتش سوزی به سمت دهنه گرمابدشت شده به طوری که رانندگان مسیر گرگان - شاهرود امکان مشاهده پراکنده و لکه‌ای آتش را دارند.

همچنین در جبهه شرقی، آتش به جنگل معروف به روغن‌خانه و دهنه قرن آباد رسیده است.

جنگل توسکستان همچنان می سوزد/ وزش باد عامل گسترش آتش

هوا در جنگل توسکستان صاف است، اما دود ناشی از سوختن آتش در مناطق گجه، پنبول‌چال و مازوآروم امکان هلی برد نیرو‌های امدادی توسط بالگرد را ناممکن کرده و نیرو‌های امدادی و بسیج مردمی با پای پیاده در حال اعزام به مناطق آتش‌گرفته هستند.

دسترسی به این مناطق به دلیل سخت‌گذر بودن به حدود پنج ساعت کوهنوردی احتیاج دارد.

سخت گذر بودن برخی مناطق امکان خاموش کردن آتش در این مناطق را دشوار و احتمال از بین رفتن بخش‌های دیگری از جنگل هیرکانی را بیشتر کرده است.

با وجود حضور چند بالگرد برای اعزام نیرو، شرایط جوی نامناسب موجب تاخیر در اجرای عملیات‌ها و لغو چند پرواز شد.

آتش سوزی در جنگل توسکستان گرگان از شامگاه یکشنبه ۱۱ آبان آغاز شده و با وجود تلاش نیرو‌های امدادی و مردمی و استفاده از بالگرد اطفای حریق همچنان ادامه دارد.

در این مدت بخشی از مناطق جنگلی مازوآروم، پنبول‌چال، چکل‌دوک و گنج‌دره در آتش سوخت.

به گفته استاندار گلستان وسعت آتش‌سوزی در جنگل توسکستان گرگان حدود ۲ تا ۳ کیلومتر است.

روز گذشته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در جریان وقوع آتش سوزی در جنگل‌های توسکستان، مخزن فرعی سد کوثر به حجم صد هزارمتر مکعب بطور کامل آبگیری و برای برداشت توسط هلیکوپتر امدادی اعزامی از سازمان هوا و فضای سپاه در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.

چند روز قبل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به تجهیز عرصه‌های طبیعی این استان به ۲ خودرو آتش‌نشانی جدید گفته بود جزو استان‌های پرخطر در احتمال وقوع آتش در جنگل و مرتع هستیم.

افزایش دمای گرگان چند روز اخیر به حدود ۳۵ درجه و حضور گردشگران در مناطق جنگلی از دلایل احتمالی آتش سوزی جنگل توسکستان است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 624123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟