کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم‌آباد اراک

به گزارش رکنا ، مصطفی مرزبان اظهار کرد: به دنبال فعالیت‌های کشاورزی در محوطه ابراهیم‌آباد کهنه یک خمره دوره سلجوقی سر از خاک بیرون آورده شد.

وی افزود: این خمره در پی انجام شخم‌زنی در محوطه ابراهیم‌آباد کهنه و اطلاع‌رسانی از طرف مسئولین محلی مورد بررسی قرار گرفت و با تمام جزئیات طی باز کردن اطراف آن و یک فعالیت باستان‌شناسی یک‌روزه از زیر خاک بیرون کشیده شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: محوطه ابراهیم‌آباد کهنه یکی از محوطه‌های تاریخی استان مرکزی است که آثاری از دوره آل‌بویه تا صفوی را در خود دارد.

مرزبان ادامه داد: هرچند بخش عمده این محوطه توسط اهالی در اوایل سال‌های دهه ۷۰ تسطیح شده است، با این وجود محوطه و گورستان کنار آن مربوط به دوره تیموری و صفوی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد از این‌رو مستندسازی، تهیه پرونده ثبتی و ثبت اثر مذکور در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

اسماعیل شراهی باستان‌شناس اداره کل نیز در این باره می‌گوید: خمره مذکور با لعاب گلی نخودی رنگ و تزئینات افزوده مارپیچی دارای ۱ متر و ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع و قطر آن در ناحیه شکم حدود یک متر است.

وی افزود: این خمره که یکی از شواهد منقول برجای مانده از محوطه باستانی ابراهیم‌آباد است برای انجام مرمت و نگهداری به دلیل آسیب‌هایی وارده حین شخم‌زنی به موزه آب‌انبار ابراهیم‌آباد انتقال داده شد تا جهت بازدید عموم در پایگاه جهانی قنات ابراهیم‌آباد به نمایش درآید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟