کشتار جانوران ‌وحشی حوالی مشهد

به گزارش رکنا، همان‌طور که مرگ آدم‌ها گاهی خسارت‌ جبران‌ناپذیری به اجتماع می‌زند، حذف گونه‌های مختلف حیوانی هم محیط‌زیست را با خسارت‌های گسترده‌ای روبه‌رو می‌کند، موضوعی که موجب تدوین قوانین برخورد با متخلفان در این حوزه می‌شود. هر چند این قوانین چند سال قبل بازنگری و جرائم و برخوردها به‌روز‌رسانی شد، اما طمع انسان‌ها را حد و مرزی نیست. در جدیدترین پرونده رسیدگی به تخلفات حوزه شکار، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد موفق به کشف چندین پرونده تخلف شامل کشتار4 قلاده گراز، یک کفتار ارزشمند و شکار غیرمجاز 2 رأس قوچ وحشی شدند.


همکاری چوپان و سگ‌ها در کشتن کفتار
نخستین پرونده که اطلاعات اولیه آن از سوی همیاران محیط‌زیست در اختیار یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد قرار گرفت، نشان داد که یک گونه کفتار ارزشمند در منطقه احمدآباد در حوالی مشهد، از سوی افرادی کشته شده است.
این جنایت محیط‌زیستی، مأموران را به منطقه کشاند. محلی که اعلام شده بود، بیشتر مکان نگهداری از احشام بود که همین موضوع ظن مأموران را به دست داشتن چوپان‌ها در این پرونده برانگیخت.
نیروهای یگان حفاظت از محیط‌زیست مشهد با جمع‌آوری اطلاعات میدانی، متوجه شدند که یک چوپان با همکاری چند فرد دیگر در حوالی محل نگهداری گله گوسفند، با مشاهده این کفتار که احتمالا به اشتباه به این منطقه آمده، ابتدا سگ‌های گله را به سمت حیوان فرستاده و وقتی سگ‌ها حیوان را محاصره می‌کنند، با همکاری چند نفر دیگر با چوب، سنگ و... حیوان را از پای درمی‌آورند.
از همین رو فرد متخلف شناسایی و دستگیر شد. پس از آن محل رهاسازی لاشه کفتار در میان کوه نیز شناسایی و لاشه حیوان پیدا شد.


شکارچی غیرمجاز در کمین مأموران
دومین پرونده‌ای که مأموران به آن ورود کردند، هم‌‌زمان با پایش میدانی مناطق مشکوک به حضور شکارچیان غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت. مأموران در این پرونده متوجه شدند که یکی از شکارچیان متخلف همراه با سلاح غیرمجاز و دیگر ادوات شکار، راهی منطقه آزاد بخش رضویه مشهد شده تا اقدامات خلاف قانون را رقم بزند.
این کشف مهم منجر به اعزام مأموران به این منطقه شد. مأموران در عملیاتی پنج‌ساعته که همراه با رصد میدانی، دوربین‌کشی و پیاده‌روی در مناطق صعب‌العبور بود، توانستند شکارچی متخلف که با مخفی شدن در کمین، قصد شکار حیوانات حفاظت‌شده را داشت، شناسایی و دستگیر کنند.
پس از دستگیری و بازرسی از لوازم همراه این فرد که اقدام به شروع شکار حیوانات وحشی در محل کرده بود، یک قبضه اسلحه شکاری تک‌لول کالیبر 12به همراه 20فشنگ و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و توقیف شد. در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد این فرد با ایجاد کومه (محلی برای اختفای شکارچی) در حوالی چشمه‌ها، ساعت‌ها انتظار حضور حیوانات وحشی را می‌کشیده تا اقدام مجرمانه خود را رقم بزند که در این مرحله ناکام ماند.


گرازکُشی در کارخانه
کشف 2توله گراز در یک کارخانه در یکی از شهرک‌های صنعتی حوالی مشهد، دیگر پرونده تخلف محیط‌زیستی بود که واکنش سریع و قاطع یگان حفاظت محیط‌زیست مشهد را به همراه داشت.
مأموران پس از هماهنگی‌های قضایی و دریافت حکم بازرسی از این کارخانه، به این شهرک صنعتی مراجعه کردند. آن‌ها در بازرسی از کارخانه که از قبل شناسایی شده بود، موفق به کشف 2توله گراز زنده در این مکان شدند.
تحقیقات میدانی نشان داد که مدیر کارخانه مدتی پیش گراز مادر را شکار کرده و در پی آن توله‌های او را نیز به کارخانه منتقل کرده و قصد فروش آن‌ها را داشته است. بررسی وضعیت سلامت توله‌گرازها، نشان داد حیوانات کشف شده در شرایط مناسبی قرار نداشتند که به محلی امن منتقل شدند. فرد متخلف نیز به یگان حفاظت محیط‌زیست مشهد هدایت شد.


ماجرا فروش گوشت شکار
در اواخر هفته گذشته گزارش‌های محرمانه‌ای به محیط‌زیست استان رسید که حاکی از فروش گوشت قوچ‌های وحشی بود، موضوعی که یکی از خطوط قرمز است. اطلاعات تکمیلی نشان داد که یک شکارچی متخلف به همراه چند نفر دیگر اقدام به شکار 2 رأس قوچ وحشی در یکی ازمناطق همجوار مشهد کرده و لاشه حیوانات را پس از قطعه قطعه کردن به قصد فروش به منزل منتقل کرده‌ اند.
مأموران پس از هماهنگی، به محل حضور شکارچی متخلف اعزام و پس از ورود به خانه با اجزای آماده فروش قوچ‌ها روبه‌رو شدند. فرد متخلف و دیگر همدستان او در محل دستگیر و پس از تکمیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد، با اشاره به اینکه شکارچی قوچ‌ها یکی از شکارچیان سابقه‌دار در استان است، بیان کرد: آنچه در پرونده شکار قوچ‌های وحشی برای ما روشن شد این است که عامل اصلی این پرونده در فصل بهار امسال نیز 4 قلاده گراز را در حوالی فریمان شکار کرده و با وجود برخورد قانونی با این فرد، او حاضر به دست برداشتن از این رویه اشتباه خود نبوده است. مرتضی شیرزو با بیان اینکه قطعا جرم قبلی نیز در رأی جدید این پرونده تأثیرگذار است، از شهروندان خواست تا درصورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را از طریق شماره تلفن 05138584900 اطلاع‌رسانی کنند تا با متخلفان و متجاوزان محیط‌زیست برخورد قانونی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622054 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟