سرطان جان هنرمند ژاپنی را گرفت + عکس

به گزارش رکنا ، «نوریوکی هاراگوچی» نقاش و مجسمه‌ساز ژاپنی در ۷۴ سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت. او در آثار خود از موادی همچون بتن، تیرآهن، قطعات ماشین، روغن کارکرده و لاستیک استفاده می‌کرد.

خالق ژاپنی «حوض روغن»

از آثار مهم او می‌توان به اثر انتزاعی «حوض روغن» با نام اصلی «ماده و فکر» در موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد که ظرف فولادی مربعی کم‌عمقی است که درون آن با روغن سوخته سیاه‌رنگ پر شده است. روغن سیاه خاصیت انعکاسی دارد و این اثر را به یک آینه بزرگ در کف زمین تبدیل می‌کند.

جزئیاتی از نخستین نمونه «حوض روغن»

هاراگوچی نخستین نمونه از این اثر را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد و نمونه دیگری که در سال ۱۹۷۷ به نمایش درآمده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد و همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

هاراگوچی در مهرماه سال ۱۳۹۶ پس از ۴۰ سال سفری دوباره به ایران داشت و ضمن ترمیم اثر خود در موزه هنرهای معاصر تهران، از سالم بودن ابراز خوشحالی کرد.

تابوت مجسمه ساز ژاپنی

او در این باره گفته بود: ساختمان و بنای موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۴۰ سال تغییری نکرده اما شهر تهران و خیابان‌های آن تغییر کرده است. من بیش از ۱۰ اثر در نقاط مختلف جهان کار کرده‌ام اما این اثر در موزه هنرهای معاصر تهران به صورت ثابت ۴۰ سال نگهداری شده است و امیدوارم همچنان سال‌ها در موزه بماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟