طاعون در اصفهان فاجعه آفرید + جزئیات باور نکردنی

به گزارش رکنا، حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) شده است و تاکنون حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی به سبب شیوع بیماری دراین پارک ملی تلف شده‌اند.نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و به تلف‌شدن تعدادی کل و بز وحشی منجر شد.

او افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که بیشتر گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­‌شوند.

حسین اکبری ادامه داد: با انجام اقدام همه‌جانبه نیرو‌های محیط زیست اصفهان بیماری در بخش محدودی از پارک مهار و بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه کنترل شد، اما با شروع تابستان و آغاز فصل گرما که وحوش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین دست و آبشخور‌ها می‌آیند بیماری بار دیگر در کلاه قاضی مشاهده شد.

سرپرست معاونت نظارت پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: محیط بانان اواسط خردادماه چند لاشه کل و بز وحشی را مشاهده کردند و نمونه‌گیری از لاشه‌ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شد و نتیجه آزمایش‌ها شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد.

حمله طاعون به به پارک کلاه قاضی اصفهان

او تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه آزمایش، نیرو‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام‌های جامعی را با همکاری همیاران و فعالان محیط زیستی و اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بیماری آغاز کردند.

اکبری افزود: ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقدام‌هایی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

او گفت: تا امروز حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی بر اثر ابتلا به این بیماری در کلاه‌قاضی ازبین رفته است و با توجه به صخره‌ای و سخت‌گذر بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه‌قاضی احتمال می‌رود تعدادی نیز ازبین رفته و لاشه‌های آن‌ها توسط اکیپ‌های پایش مشاهده نشده باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟