کار بزرگ اسماعیل در 42 سالگی / همه در تویسرکان گریه کردند + عکس

مرد تویسرکانی که هنگام نصب کولر به پشت‌بام خانه‌اش رفته بود، بر اثر سقوط، دچار مرگ مغزی شد؛ اما این پایان کار نبود، چرا که خانواده او با اهدای اعضای بدنش به چندین بیمار نیازمند، به آنها زندگی دوباره بخشیدند.

به رکنا،  این مرد 42ساله که اسماعیل قاسمی نام داشت و ساکن منطقه خرم رود تویسرکان واقع در استان همدان بود، چند روز قبل برای نصب کولر به پشت‌بام خانه‌اش رفت. کولر خانه آنها فرسوده شده بود و گرما اعضای خانواده‌اش را اذیت می‌کرد. آن روز اسماعیل به پشت‌بام خانه 2 طبقه‌اش رفته بود تا جای کولر جدید را تعیین کند.

آن زمان او به تنهایی روی پشت‌بام و همسرش هم در خانه مشغول انجام کارهای خانه بود که ناگهان صدای عجیبی شنید. با عجله خودش را به حیاط رساند و صحنه هولناکی دید. شوهرش به دلایل نامعلومی از پشت‌بام سقوط کرده و روی سنگ‌هایی که در آنجا قرار داشت افتاده بود. زن با دیدن پیکر نیمه جان همسرش با داد و فریاد از همسایه‌ها کمک خواست. چند دقیقه بعد همسایه‌ها و یکی از برادران او سر رسیدند و مرد جوان را که آسیب شدیدی دیده بود به بیمارستان منتقل کردند.

مرد تویسرکانی جان داد و جان بخشید

خانواده اسماعیل باور نمی‌کردند او که تا همین ساعتی قبل مشغول انجام کارهای خانه و زمین کشاورزی‌اش بود، حالا روی تخت بیمارستان آرام گرفته است. اما آن چیزی که به چشم می‌دیدند واقعیت داشت. آنطور که پزشکان در معاینه‌های اولیه اعلام کردند؛ ضربه شدیدی به سر اسماعیل وارد شده بود و او وضعیت وخیمی داشت؛ با وجود این او ابتدا به تویسرکان و از آنجا به ملایر منتقل شد. تلاش پزشکان برای نجات مرد جوان چند روز طول کشید. در این مدت خانواده‌اش آرام و قرار نداشتند و برای نجات او دست به دعا برده بودند. اهالی روستا و همه اقوام با نگرانی وضعیت او را دنبال می‌کردند.

سطح هوشیاری او مدام در حال تغییر بود. با هر پیشرفتی خانواده اسماعیل خوشحال و امیدوار می‌شدند و با هر افت سطح هوشیاری غمگین و ناامید. این شرایط برای چند روز ادامه داشت تا اینکه سرانجام او دچار مرگ مغزی شد. پزشکان اعلام کردند که بازگشت اسماعیل به زندگی غیرممکن است و از خانواده او خواستند تا با اهدای اعضای بدن وی به بیماران نیازمند، موافقت کنند.

تصمیم بزرگ برای اهدای عضو اسماعیل 42 ساله

برادر بزرگ‌تر اسماعیل که در تهران زندگی می‌کند از همان روزی که این حادثه برای برادرش اتفاق افتاد، خودش را بالای سر او رساند. او به همشهری می‌گوید: طی چند روزی که برادرم در بیمارستان بستری بود، هیچ کدام‌مان خواب و خوراک نداشتیم و فقط برای زنده ماندن برادرم دعا می‌کردیم. نمی‌دانید در این چند روز بر ما چه گذشت. امیدوار بودیم که او زنده بماند، اما قسمت این نبود و بعد از 4روز اعلام کردند برادرم دچار مرگ مغزی شده است. او ادامه می‌دهد: هیچ‌کس توانایی اعلام خبر مرگ مغزی اسماعیل به همسرش و مادرم را نداشت. نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم. باید سریع‌تر تصمیم می‌گرفتیم. آنطور که مسئولان بیمارستان گفته بودند برای اهدای اعضای بدن او فرصت زیادی وجود نداشت.

در شرایط سختی قرار داشتیم تا اینکه از زن عمویم خواستم واقعیت را به مادرم و همسر اسماعیل بگوید. نمی‌دانید آن روز در خانه‌مان چه غوغایی شد. همه اشک می‌ریختند و باورشان نمی‌شد که باید با اسماعیل وداع کنیم. 2 پسر برادرم را که یکی 14و دیگری 8سال دارد را در آغوش گرفته بودم و سعی می‌کردم آرام‌شان کنم. از صبح که این خبر را به مادرم دادیم تا ظهر بی‌قراری می‌کرد، اما سرانجام راضی شد و گفت: حاضر است همه اعضای بدن اسماعیل را به بیماران اهدا کند. در این شرایط بود که پیکر برادرم از ملایر به بیمارستان سینای تهران منتقل شد.

ساناز دهقانی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینای تهران درباره اهدای اعضای بدن این مرد به همشهری می‌گوید: مرحوم اسماعیل قاسمی به‌دلیل سقوط از ارتفاع آسیب شدیدی دیده و به همین دلیل دچار مرگ مغزی شده بود. پس از قطعیت یافتن این موضوع و اینکه همکارانم اطمینان پیدا کردند که او دیگر به زندگی بر نمی‌گردد، پیکر وی به بیمارستان سینا منتقل و اعضای بدن وی شامل کبد و 2 کلیه‌اش جداسازی و به بیماران نیازمند اهدا شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟