کرونا از طریق باد شکم انتقال می یابد! / خبر وحشتناک

فرضیه انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در کنار اثبات قطعی وجود ویروس کرونا در مدفوع انسانی موضوع انتقال احتمالی کرونا  از طریق بادشکم را پیش کشیده است.

به گزارش رکنا ، با ارسال نامه دهها دانشمند از کشورهای مختلف جهان به سازمان بهداشت جهانی، موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در کانون توجه مجامع علمی جهان قرار گرفته و نگرانی و دغدغه‌ها درباره راه‌های انتقال ویروس کرونا دوچندان شده است.

انتقال کرونا از طریق هوا

اخیرا 239 دانشمند با ارسال نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی از این سازمان خواستند که در توصیه‌های خود در زمینه انتقال ویروس کرونا تجدید نظر کند. این متخصصان تاکید کرده‌اند از نظر آنها ویروس کرونا می‌تواند از طریق ذرات معلق در هوا نیز انتقال یابد.

سازمان بهداشت جهانی دیروز پس از دریافت نامه این دانشمندان اعلام کرده در حال بازبینی این نامه است و با وجودی که هنوز انتقال ویروس از طریق هوا را قطعی نمی‌داند اما احتمال دارد در توصیه‌های علمی پیشین خود درباره راه‌های انتقال ویروس کرونا تجدید نظر کند.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون انتقال از طریق هوا را در لیست راه‌های انتقال ویروس کرونا مورد شناسایی رسمی قرار نداده و به همین خاطر توصیه‌ای نیز در این زمینه ارایه نکرده است.

در صورت تایید علمی انتقال ویروس کرونا از طریق هوا، کار بسیار دشوارتر خواهد شد و سوال‌های دیگری درباره روش‌های انتقال این ویروس از طریق ذرات ریز حاوی ویروس شناور در هوا به ذهن متبادر خواهد شد که یکی از آنها "نفخ شکم" است.

در صورتی که این موضوع اثبات شده که ویروس کرونا در مدفوع انسانی نیز وجود دارد (نتایج یک تحقیق دانشمندان در چین ثابت کرده بیش از 50 درصد افرادی که به کروناویروس جدید مبتلا شده بودند RNA این ویروس را در مدفوع خود نیز داشته‌‌اند و حدود یک چهارم بیماران کرونایی حتی با وجود پاک شدن قطرات تنفسی‌شان از ویروس اما ذرات ویروس همچنان در مدفوع و سیستم گوارشی آنها وجود داشته است) و از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می‌شود، بالتبع این سوال پیش خواهد آمد که آیا این ویروس می‌تواند از طریق بادشکم در هوا معلق مانده و افراد را آلوده کند؟

انتقال کرونا  از طریق بادشکم

نتایج تحقیقات علمی و پزشکی پیشین اثبات کرده که بادشکم می‌تواند حاوی ذرات میکروبی باشد و نیز تحقیقات پیشین اثبات کرده پوشیدن شلوار (لباس زیر و یا هر نوع پوشش پارچه‌ای دیگر) مانعی در برابر انتقال ذرات میکروبی موجود در روده از طریق بادشکم است؛ چون لباس به عنوان یک مانع طبیعی پارچه‌ای همچون ماسک عمل کرده و جلوی گسترش آن در هوا را می‌گیرد.

بنابراین به نظر می‌رسد در صورت اثبات علمی و عملی انتقال ویروس کرونا از طریق هوا، باید بادِشکم را هم (دستکم در عرصه تئوری) یکی از راه‌های احتمالی انتقال ویروس کرونا در نظر بگیریم؛ چون پیشتر اثبات شده:

- ویروس کرونا در سیستم گوارشی موجود است و اساسا یکی از علایم بیماری کووید-19 به صورت اسهال و استفراغ بروز می‌یابد که نشان می‌دهد عفونت ویروسی به مقادیر زیادی در دستگاه گوارش است.

- از سوی دیگر نتایج تحقیقات نشان داده ویروس کرونا در مدفوع فرد آلوده وجود دارد و ممکن است در تماس با آن افراد دیگر را آلوده کند.

- حالا در صورت اثبات انتقال ویروس از طریق هوا، مساله انتقال احتمالی ویروس از طریق بادشکم هم به لیست راه‌های انتقال ویروس کرونا دستکم به صورت نظری افزوده خواهد شد.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که بر اساس تحقیقات علمی و پزشکی یک فرد سالم و طبیعی به طور متوسط روزانه 25 بار باد شکم از خود خارج می‌کند؛ در حالی که یک فرد ناقل ویروس شاید در طول یک روز 25 مرتبه عطسه و یا سرفه نکند ( سرفه و عطسه دو راه اصلی پراکندن ذرات ریز حاوی ویروس در هوا)؛ بنابراین موضوع چندان هم کم‌اهمیت نیست؛ اما خبر خوب اینکه همه آدم‌ها اعم از ناقلان و افراد سالم همواره یک ماسک طبیعی به پا دارند و لباس‌ها به عنوان موانع در گسترش ذرات نفخ شکم در هوا عمل می‌کنند.

منبع: عصر ایران

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟