فوت محمود وائلی زاده پیشکسوت  حوزه آبیاری خوزستان / علت مرگ چه بود؟ + عکس

به گزارش رکنا، "محمود وائلی زاده" پیشکسوت و پژوهشگر برجسته شبکه آبیاری دز پس از عمری مجاهدت علمی و خدمت به کشاورزی منطقه شمال خوزستان به علت کهولت سن درگذشت.

 مرحوم وائلی زاده در دوران خدمت کاری خود در عناوین مهمی همچون رئیس اداره توزیع آب شبکه آبیاری دز، مشاور امور آب و کشاورزی شرکت بهره برداری شمال خوزستان و سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول خدمات شایان توجهی به حوزه آب وکشاورزی کشور ارائه داد.

این پژوهشگر فرهیخته علاوه بر نظارت بر چندین پایان نامه علمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و تهیه مقالات علمی متعدد در مجامع علمی کشور، پژوهش علمی معرفی شبکه آبیاری دز با عنوان "عمران شبکه آبیاری سنتی دز و تاثیر آن در توسعه کشاورزی و اقتصاد خوزستان" را پس از ۱۳ سال تحقیق مستمر به سرانجام رساند.

وائلی زاده پژوهشگر حوزه آبیاری در خوزستان درگذشت

این پروژه ارزشمند علمی در سه جلد با پشتیبانی علمی و مالی شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان و حمایت دفتر تحقیقات و استانداردهای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان تهیه شد و اکنون مرجع علمی خوبی برای متخصصان، کارشناسان، اساتید، دانشجویان و کارگزاران بخش آب و کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

گفتنی است در ۲ همایش جداگانه در شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان و مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۵ از خدمات علمی مهندس وائلی زاده با حضور مسئولان استانی و محلی تجلیل شد.

مرحوم وائلی زاده متولد سال ۱۳۱۵ در اهواز بود و در سن ۸۴ سالگی بدلیل کهولت سن درگذشت.

به گفته نزدیکان وی بدلیل شرایط بهداشتی اخیر، پیکر این پژوهشگر پیشکسوت بدون برگزاری مراسم در قطعه ۶ بهشت آباد اهواز به خاک سپرده شد.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در سال۱۳۷۰ به منظور بهره برداری از شبکه عظیم آبیاری دز تاسیس شد و از سال ۸۹ با واگذاری مدیریت سد تنظیمی انحرافی کرخه به این شرکت، بهره برداری از شبکه آبیاری کرخه شمالی شامل دشت اوان و دشت‌های پای پل و نیز شبکه آبیاری لور به مدیریت این شرکت اضافه شد.

شبکه آبیاری دز به عنوان مدرن ترین شبکه آبیاری در ایران نقش مهمی در تولید بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی شامل حدود ۱۰۰ نوع محصول در منطقه شمال استان خوزستان دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟