آتش سوزی شدید در حمام به خاطر آماده کردن ذغال قلیان

به گزارش رکنا، سر و صورت و دست راستش سوخته بود. او در لحظات آخر توانسته بود خودش را از درون منزل که هر لحظه شعله‌های آتش در آن بیشتر زبانه می‌کشید به درون ایستگاه پله بیندازد. سر و صدایش همسایه‌های طبقات پایین‌تر را از اتفاق داغی که در خانه اش افتاده بود مطلع کرد و همین همسایه‌ها بودند که هراسان با آتش نشانی تماس گرفتند و موضوع آتش سوزی توأم با محبوسی یک نفر را اعلام کردند.

گزارش آتش سوزی در منزلی سه طبقه در خیابان آیت ا... کاشانی مشهد ظهر دیروز به آتش نشانی مشهد گزارش شد. طبق اظهارات فردی که اطلاع داده بود، یک نفر درون آتش گرفتار شده بود که همسایه‌ها صدای داد و فریاد او را می‌شنیدند.

حساسیت ماجرا و در خطر بودن جان یک شهروند موجب شد تا ستاد فرماندهی آتش نشانی مشهد، تیم‌های اطفای حریق ایستگاه چهل و چهارم و گروه امداد و نجات ایستگاه یکم را به محل آتش سوزی اعزام کند.

ابتدا تیم‌های اطفای حریق به محل رسیدند و مشخص شد حریق در طبقه سوم یک ساختمان سه طبقه رخ داده که دود ناشی از آتش سوزی از پنجره‌های این ساختمان به بیرون سرایت می‌کرد. همسایه‌های ساختمان از ترس آتش به خیابان پناه آورده بودند، اما از سرنوشت همسایه طبقه سومشان هیچ اطلاعی نداشتند و در پاسخ به سؤالات فوری امدادگران اعلام کردند که هنگام فرار از ساختمان صدای داد و فریاد مرد ساکن در طبقه بالای ساختمان را شنیده اند که کمک می‌خواسته است.

ورود به ساختمان دود گرفته

در همان ابتدای کار، آتش نشانان به منظور پیشگیری از تشدید حادثه، اقدام به قطع برق و گاز ساختمان کردند و پا به درون راهرویی گذاشتند که از شدت دود و خاکستر چشم، چشمی را نمی‌دید.

در این لحظه نجاتگران ایستگاه یکم آتش نشانی هم به محل رسیدند و عملیات جست و جو در دود به منظور یافتن فرد گرفتار در آتش آغاز شد.

شناسایی محبوس در ایستگاه پله

امدادگران که از پاگرد طبقه دوم به سمت طبقه بالا پیچیدند، متوجه شدند چیزی درون راهرو افتاده که پس از نزدیک شدن معلوم شد فرد محبوس در آتش است توانسته خودش را از درون منزل به سرویس پله برساند، اما حال مساعدی نداشت و دچار سوختگی شده بود.

نجاتگران این فرد را به پایین منتقل کردند و تیم‌های اطفای حریق عملیات را به منظور مهار و اطفای حریق ادامه دادند.

ساعتی بعد این آتش سوزی تسلیم تلاش آتش نشانان شد و فرد مصدوم نیز به علت شدت سوختگی‌ها از سوی تکنسین‌های اورژانس به یکی از بیمارستان‌های مشهد منتقل شد.

آغاز تحقیقات در منزل سوخته

مدیر منطقه چهار عملیات آتش نشانی مشهد اعلام کرد که پس از اطفای حریق و پیشگیری از سربرآوردن دوباره این دیو آتشین، کارشناسان اقدامات خود را به منظور شناسایی علت حادثه آغاز کردند.

مجید فرهادی گفت: کانون حریق حمام این منزل مسکونی بوده که آتش به بخشی از حال و پذیرایی این خانه نیز کشیده شده است. کارشناسان ما در بررسی کانون حریق به یک گاز پیک نیک و کمی خاکستر زغال رسیدند که علت حادثه را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. ابتدا گمان ما براین بود که احتمالا فردی در حال استعمال موادمخدر در حمام بوده که حادثه رخ داده است، اما نبود وسایل لازم برای مصرف موادمخدر این فرضیه را رد کرد.

مدیر منطقه چهار عملیات آتش نشانی مشهد با اشاره به جست و جوی دیگر قسمت‌های این منزل و کشف یک قلیان آماده مصرف در آشپزخانه گفت: با پیدا شدن این قلیان مشخص شد که این مرد سی وهشت ساله قصد داشته تا زغال‌ها را برای سر قلیان آماده کند که حادثه رخ داده است.

بی احتیاطی برای چند پک قلیان

اقدامات کارشناسانه آتش نشانان برای روشن شدن جزئیات این حریق مشکوک که قسمتی از آن را فرد مصدوم پیش از اعزام به بیمارستان بیان کرده بود، نشان داد این مرد جوان قصد داشته تا به اصطلاح قلیان چاق کند، با گذاشتن پیک نیک درون حمام، یک ظرف مملو از زغال را روی پیک نیک روشن می‌گذارد تا زغال‌ها آماده شوند.

فضای کوچک حمام و انتقال سریع گرما موجب می‌شود تا سوپاپ پیک نیک داغ شده و آهسته آهسته ذوب شود به نحوی که وقتی صاحب خانه به حمام می‌آید متوجه آتش سوزی می‌شود. او بلافاصله به اتاق می‌رود و یک پتو برای مهار حریق می‌آورد، اما تکان دادن‌های سریع پتو اکسیژن بیشتری به آتش می‌رساند و حریق شعله ورتر می‌شود. در این لحظه مرد جوان دوباره یک پتوی دیگر برمی دارد و به حمام می‌رود که این بار شعله‌های سریع آتش قسمتی از دست راست، صورت و سر او را می‌سوزاند و وجود دو پتو به حجم آتش می‌افزاید.

صاحب خانه که می‌بیند آتش گسترش یافته و به درون پذیرایی منتقل شده، به سختی خودش را به ایستگاه پله می‌کشاند و همانجا می‌افتد و سپس از همسایه‌ها درخواست کمک می‌کند.

مدیر منطقه چهار عملیات آتش نشانی مشهد با اشاره به اینکه عملکرد سریع آتش نشانان جلوی خسارت بیشتر به این ساختمان را گرفت، به شهروندان توصیه کرد که از روشن کردن آتش در فضا‌های محصور و درون خانه پرهیز کنند و این اقدامات را در فضای باز انجام دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

محمد جواد ابوعطا

کدخبر: 581691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟