به گزارش رکنا، امروز صبح ساعت 10 و 42 دقیقه، بر اساس داده‌های موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای با شدت ۲.۵ ریشتر تهران را لرزاند؛ زلزله‌ای به مرکز دماوند تهران و با عمق 12 کیلومتر. این دست کم سومین زلزله تهران در خرداد ماه محسوب می‌شود. زلزله اول در تاریخ 7 خرداد با شدت 4 ریشتر در پایتخت رخ داد. پس از آن زلزله‌ای با قدرت 2/8 ریشتر در 25 خرداد پایتخت را به لرزه درآورد.

اما به نظر تمامی زلزله‌های خرداد ماه، پس‌لرزه زلزله بزرگتر اردیبهشت ماه محسوب می‌شوند. بامداد 19 اردیبهشت ماه زلزله‌ای با شدت 5/1 ریشتر ساکنین پایتخت را نگران کرده بود. فعال شدن گسل مشا دلیل زلزله اردیبهشت بود. آن زمان مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی گفته بود: «امیدوار هستیم زلزله اصلی پایتخت، همان زلزله ای بوده باشد که ساعت 48 دقیقه بامداد رخ داد، و پس لرزه های بعد از آن باعث تخلیه شدن انرژی زمین و کاهش احتمال رخ دادن زلزله بعدی شده باشد. یکی از کارهایی که پس از زلزله باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی احتمال زلزله بعدی و بزرگتر است که ما این کار را انجام دادیم و طبق بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که احتمال زلزله بزرگتر تنها 10 درصد است. البته این فقط یک احتمال است و ما به دلیل اینکه کمبود ایستگاه لرزه نگاری و کمبود تعداد داده ها داریم نمی توانیم به طور دقیق این احتمالات را مورد بررسی قرار دهیم. معنی حرف های من این نیست که مردم بترسند و در جامعه رعب و وحشت ایجاد شود ما فقط از این جهت که باید احتمالات را هم در نظر بگیریم اینگونه پیش بینی می کنیم.» اکنون شدت پس‌لرزه‌ها کوچک و کوچک‌تر شده و می‌توان امیدوار بود که زلزله بزرگ همان زلزله اردیبهشت ماه بوده است.

به گفته زارع، هیچ کسی خبری از وقوع زلزله بزرگ در تهران ندارد. دانشمندان فقط از طریق شبکه های لرزه نگاری و نقشه برداری داده ها را مورد بررسی قرار داده و همانطور که اشاره کردم احتمال وقوع زلزله بزرگتر 10 درصد بیشتر نیست. برخلاف عقیده من اگر احتمال زلزله شدید هم وجود داشته باشد مردم فقط باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 577800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟