برگزاری مراسم عروسی در کارواش / وضعیت قرمز کرونا در کردستان

به گزارش رکنا، ایرج حریرچی ظهر امروز در جلسه استانی مقابله با بیماری کرونا در سنندج با بیان اینکه بیماری منحوس کرونا تا اطلاع ثانوی با ما خواهد بود و مقدار زیادی عوارض و مرگ و میر ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: در بازدیدی که از بیمارستان‌های سطح شهر سنندج داشتیم متاسفانه با همشهریان زیادی اعم از پیر و جوان مواجه شدیم که بر اثر ابتلا به کرونا بستری شده‌اند و نمونه آن دختر ۲۲ ساله‌ای بود که به مدت بیش از ۲۰ روز است که به دستگاه اکسیژن وصل است.

اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ بشریت در سنندج رخ داده است

وی با بیان اینکه کردستان در اوائل شیوع و همه گیری کرونا جزو استان‌های افتخار آفرین در تعداد مبتلا و بستری به دلیل رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی بود، افزود: متاسفانه از اوائل خرداد با کمتر شدن رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تعداد مبتلاها رو به فزونی نهاد.

حریرچی دلیل اصلی شیوع کرونا در کردستان و خصوصا سنندج را برگزاری مراسم ترحیم و عروسی و حضور افراد در تجمع‌ها عنوان کرد و گفت: به ما خبر دادند که در سنندج مردم مراسم عروسی را در کارواش برگزار می‌کنند که چنین موضوعی شاید برای اولین بار است که در تاریخ بشریت اتفاق می‌افتد.

تنها راه حل کرونا؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: طبق برآوردها تا یک ماه آینده روند ابتلا و مرگ و میرها را در استان خواهیم داشت و هم اکنون کردستان جزو سه استان اول کشور در بیماری کرونا محسوب می‌شود.

حریرچی بیان کرد: تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز جدی از حضور در اجتماعات است و تا اطلاع ثانوی تجمع بیش از دو نفر احتمال شیوع را بیشتر می‌کند.

وی برگزاری مراسم های ترحیم و عروسی را در شرایط بیماری کرونا بی‌معنا توصیف کرد و گفت: اکنون زمان ارتباطات خانوادگی و تجمع نیست و از مردم خواهش می‌کنم به خاطر حفظ سلامت خود، جامعه و کادر پزشکی و درمانی به توصیه‌ها توجه جدی داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت به وجود برخی کمبودها و نواقص در تجهیزات نیز اذعان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم کمبود تجهیزات و نیازهای پزشکی را به سرعت جبران کنیم، کما اینکه در چند روز گذشته بیش از ۵۰ تخت جدید آی سی یو در استان ایجاد شده و دستور حمل دستگاه سی تی اسکن به بیمارستان مریوان نیز داده شده است.

حریرچی ضمن تاکید بر افزایش تعداد کیت‌های آزمایشگاهی برای انجام تست‌های بیشتر تاکید کرد و افزود: هم اکنون روزانه ۵۰۰ تست در استان انجام می‌شود و دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز از استان‌های اصفهان و قم به استان منتقل خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: باید اختیارات بیشتری به استان در خصوص چگونگی مدیریت بیماری کرونا داده شود تا مدیران استان بتوانند تصمیمات مناسب با شرایط اتخاذ کنند.

کدخبر: 577751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟