گل دقیقه ۹۰ کرونا به مردم خوزستان

به گزارش رکنا، خوزستان در هفته‌های اخیر به باور بعضی موج دوم ابتلا به ویروس کرونا را در حال پشت سرگذاشتن است. موجی که آمار نگران کننده روزانه بالای 500 نفر و وضعیت قرمز را سبب شده است.

کرونا ویروس , ویروس شتر،گاو، پلنگ

کرونای که هر روز به یک شکل عرض اندام و بیماری ایجاد می‌کند. به طور مثال سید محمد علوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در باره این ویروس گاو، شتر، پلنگ اظهار داشت: از هر 100 بیمار مبتلا به ویروس کرونا 30 نفرهیچ علامتی ندارد و این افراد فوق‌العاده برای دیگران آلوده کننده هستند. 55 نفر عفونت خفیف دارند و علامتی مانند تب خفیف و گلو درد بیماری را نشان می‌دهند.ده درصد از افراد علامت‌های شدیدتری دارند و در بیمارستان بستری می‌شوند و پنج درصد از افراد مبتلا دارای علایم شدید بوده و در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می شوند.

زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، نیز با اشاره به تنوع علایم این بیماری و اینکه یک بیماری هزار چهره است،اظهار کرد: نکته بسیار مهم تنوع علائم بالینی در مراجعین بخش‌های بهداشتی و درمانی است، چراکه علاوه بر علائم ثابت سرفه، تنگی نفس، لرز و مشکلات تنفسی، علائم جدیدی از جمله مشکلات گوارشی نیز دیده می‌شود.

وی افزود: همچنین در میان افراد مسن علائمی از قبیل بی‌حالی، احساس ضعف و خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز بروز کرده که این موارد به مرور زمان در زمره علائم کرونا قرار گرفته است.

همراهی نکردن مردم و تصور پایان کرونا با بازگشایی اماکن اقتصادی و ورزشی

بازگشایی اصناف و برداشتن محدویت‌های ترددی و فعالیتی در کنار فراهم ساختن حضور پرتراکم مردم در معابرو اماکن عمومی، این پیام را به مردم داد که کرونا به پایان رسیده و یا دیگر قدرت بیماری زایی چندانی ندارد. از طرفی عدم اعتنای مردم به فاصله گزاری اجتماعی و بویژه حضور در مراسم های مربوط به عید فطر یا برگزاری تجمات پرخطر مثل عزا و عروسی در افزایش شمار افراد مبتلا نقش ویژه داشته است. اثر روانی برداشتن محدودیت‌ها با وجود اظهار نگرانی مکرر مسئولان بهداشتی کشور و خوزستان افزایش قابل اعتنایی را در آمار مبتلایان به خوزستان داشته است.

خوش خیالی‌های باطل که کرونا را مهارناپذیر ساخته است

تصورات باطلی چون گرما کرونا را از بین می برد و یا افراد جوان چندان آسیبی از کرونا نمی بینند و خستگی مردم از قرنطینه خانگی و دشواری‌های رعایت پروتکل‌ها همگی دست به دست هم داده تا روزانه بیش از 500 و اخیرا در رکوردی جدید عددی بالای 700 در تابلوی کرونایی های خوزستان ثبت شود. آماری که ظرفیت بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان معین بیماران مبتلا به کرونا تکمیل و دانشگاه علوم پزشکی اهواز مجبور به پذیرش بیمار در5 بیمارستان جدید اهواز شد.

بازارهای محلی و نقش اقتصاد ضعیف مردم در شیوع کرونا در خوزستان

بازارهای محلی خوزستان یکی از کانون‌های اصلی و پرمخاطره شیوع کرونا در استان و بویژه اهواز است. بازارهای با ساختارهای محلی که کمتر به هشدارهای بهداشتی توجه می‌کنند از مراکزی هستند به دلیل ضعف نظارت مسئولان بسیاری از مردم را به کام بیماری کرونا کشیده است. خوزستان دارای سومین جمعیت حاشیه نشینی و دارای بازارهای محلی گسترده با بافت دست فروشی و شغل‌های خیابانی است. مردم حاشیه نشینی که چاره جز فرار از قرنطینه و امرار معاش به هر شکل را پیش روی‌شان قرار نداده است.

سوء استفاده تاکسی‌های اینترنتی از نیاز مردم

ضعف سیستم حمل و نقل عمومی و عدم رعایت فاصله گزاری از دیگر محل‌های شیوع کرونا است. در این بین مردمی که بنای رعایت و عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پرتراکم را دارند، با افزایش قیمت‌های بی ضابطه آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی روبرو هستند. به طوری که در برخی ساعات قیمت‌ها تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

ادارات و دستگاه ها نیز از سوی الزامی به رعایت کاهش نیروی انسانی گاهاُ ندارند. از طرفی نه دقت در الزام ارباب رجوع به استفاده از ماسک دارند و نه به پشتیبانی بهداشتی از پرسنل خود می‌پردازند.به طوری که امروز ادارات و بانک‌ها از نقاط پرخطر از نظر کرونا هستند. همه این عوامل سبب شده وضعیت قرمز خوزستان به پای ثابت صحبت‌های جهانپور تبدیل شود.

ابتلای 792 نفر در یک روز به کرونا در خوزستان؛ رکوردی که هر روز جابجا می‌شود

بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خوزستان طی 2 هفته گذشته روزانه یک چهارم مبتلایان جدید در کشور را به خود اختصاص داده و به رغم تعطیلی 10 روزه ادارات و نیز صنوف با ریسک خطر بالا این روند همچنان افزایشی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در باره آمار امروز(14 تا 15 خرداد) مبتلایان به کرونا 792 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در خوزستان شناسایی شد که با توجه به تجمعات گسترده روزهای منتهی به عید فطر، این افزایش آمار به طور کامل قابل پیش‌بینی بوده است. از مجموع 792 بیمار جدید، 662 بیمار با نظارت مستمر کارشناسان مرکز بهداشت در قرنطینه خانگی و 130 بیمار نیز بستری شدند.

احسان پور تصریح کرد: با احتساب این 792 نفر، کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان به 17 هزار و 424 نفر افزایش یافت.

شکستن زنجیره انتقال کرونا، عزم عمومی را می طلبد

بی خیالی مردم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خوش خیالی مردم در قبال این ویروس کرونا و حضور در مراسم‌های پرخطر مثل عزا و عروسی به نظر پایان نزدیک کرونا را در خوزستان بعید می سازد. همراهی نکردن مردم راه دشواری پیش روی کادر درمانی برای غلبه بر کرونا در خوزستان قرار می‌دهد. برای شکست زنجیره انتقال این ویروس منحوس راهی جز همراهی مردم، رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم حضور غیرضروری در معابر وکاهش دورهمی خانوادگی نداریم.

گزارش از اکبر بهاری

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 573754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟