زلزله تهران مرگ دردناک دختر 2 ساله را رقم زد / اهدای عضو در میان ضجه های مادر

به گزارش رکنا ، «زلزله تهران آمد، کمد تکان خورد و روی بهار کوچولو افتاد» این حادثه تلخی بود که هفته گذشته به‌دنبال وقوع زمین لرزه‌ای خفیف در تهران اتفاق افتاد و موجب مرگ مغزی دختری 2ساله شد. هرچند در این حادثه پدر و مادر بهارکوچولو جگرگوشه‌شان را از دست دادند و داغدار او شدند، اما با تصمیم بزرگ آنها، اعضای بدن بهار به 4بیمار نیازمند، زندگی دوباره بخشید.

زلزله تهران

روز سوم خرداد، بهارکوچولو که فقط 2 بهار از زندگی‌اش می‌گذشت مثل هر روز در خانه‌شان در منطقه قرچک ورامین مشغول بازی بود. 2 سالی می‌شد که با به دنیا آمدن او، دنیا برای پدر و مادرش رنگ و بوی دیگری گرفته بود. آن روز او غرق در بازی‌های کودکانه‌اش بود که ناگهان زمین شروع به لرزیدن کرد. حادثه‌ای که بهارکوچولو تا آن زمان آن را تجربه نکرده بود. با اینکه زلزله چندان شدید نبود اما باعث شد کمدی که در اتاق بود در جای خود حرکت کرده و سقوط کند. آن زمان در آنجا هیچ‌کس به‌جز بهار نبود و کمد درست روی او سقوط کرد. زمین لرزه و صدای سقوط کمد از یک سو و فریاد دختربچه از سوی دیگر باعث شد مادر بهار سراسیمه خودش را به آنجا برساند. او صحنه‌ای را که به چشم می‌دید باور نداشت. کمد روی دخترش افتاده و او را گرفتار کرده بود. زن همزمان که فریاد می‌کشید و کمک می‌خواست با زحمت توانست کمد را کنار بزند. دقایقی بعد وقتی چند نفر از همسایه‌ها نیز سر رسیدند با درخواست آنها اورژانس سر رسید و پیکر نیمه جان دختربچه به بیمارستان منتقل شد.

بیم و امید در بیمارستان

بررسی‌های اولیه در بیمارستان نشان می‌داد سقوط کمد روی دختربچه آنچنان صدمه‌ای به او وارد کرده که قلبش از تپش ایستاده و به مغزش نیز آسیب شدیدی وارد شده است. با وجود این، تلاش کادر پزشکی برای نجات جان دختربچه آغاز شد و دقایقی بعد با تلاش نفسگیر پزشکان، قلب بهار بار دیگر به تپش افتاد. احیای موفق بهار امیدها برای بازگشت او به زندگی را دوچندان کرد. با وجود این بخش‌های مهمی از مغز او آسیب دیده بود. در این شرایط بود که بهار به بیمارستان رسول اکرم(ص) منتقل و تلاش‌ها برای جراحی مغز او آغاز شد. بررسی شرایط مغزی بهار به علیرضا طبیب خوئی، یکی از اساتید جراحی مغز سپرده شد. او و اعضای تیم پزشکی جراحی مغز و اعصاب پیش‌از این موفق شده بودند در جراحی‌هایی نادر، چندین کودک را که دچار حادثه شده بودند نجات دهند و حالا در برابر موقعیت تازه‌ای قرار گرفته بودند. با وجود تلاش‌های تیم پزشکی برای نجات بهار، اما بخش‌های اصلی مغز او از کار افتاده بود. در این شرایط متخصصان بعد از مشورت با یکدیگر اعلام کردند؛ دختر 2ساله دچار مرگ مغزی شده و به زندگی برنمی‌گردد.

تصمیم بزرگ برای اهدای عضو

با قطعی شدن مرگ مغزی بهار تنها راه اهدای عضو بدن او به بیماران نیازمند بود. در این شرایط بود که مسئولان واحد پیوند اعضا وارد عمل شدند. یزدان شفی‌خانی، پزشک هماهنگ‌کننده ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیمارستان رسول اکرم، در این‌باره  می‌گوید: «برای قطعی شدن مرگ مغزی هر فرد، تیمی متشکل از 5پزشک متخصص باید در این‌باره نظر کارشناسی بدهند. در این مورد هم بعد از تشکیل این تیم و بررسی شرایط بالینی بیمار، مسجل شد که او به زندگی بر نمی‌گردد. در این شرایط روز دهم خرداد این موضوع را با خانواده بهارکوچولو در میان گذاشتیم و آنها برای تصمیم‌گیری فرصت خواستند.» وی ادامه می‌دهد:

« تصمیم‌گیری در چنین شرایطی دشوار است، اما چند ساعت بعد پدر و مادر بهار با وجود شرایط سختی که داشتند اعلام کردند؛ حاضرند اعضای بدن فرزندشان به بیماران نیازمند اهدا شود. به این ترتیب بعد از انجام تشریفات قانونی آنها برگه رضایتنامه را امضا کردند.» این پزشک درباره اعضای جداسازی شده از دختربچه می‌گوید:« بعد از بررسی شرایط بیمار کبد، کلیه‌ها و دریچه‌های قلب جداسازی و به بیماران نیازمند که مدت‌ها رنج می‌کشیدند پیوند زده شد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 573290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟