افسردگی روباهی که به پایگاه هلال‌احمر مراجعه کرد‌ه بود

به گزارش رکنا ، احتمال می‌رود که این روباه قربانی خشونت انسانی شده باشد. «حسن کاظمی»، یکی از نجات‌گرانی است که حالا پس از حدود 9 سال فعالیت در این پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر در اصفهان، برای نجات جان این روباه تلاش بسیاری کرده است. او می‌گوید: پس از پیدا کردن روباه کنار در ورودی مرکز، تلاش کرد تا به او غذا بدهد اما روباه غذا نمی‌خورد و بسیار درد می‌کشید.

این نجات‌گر که با همکاری همراهانش تلاش کرده تا با پانسمانی زخم روباه را برای مدتی آرام کند، در تماس‌های مکرر با محیط‌زیست و برخی دوستان دامپزشک خود توانسته برای مداوای این روباه چاره بیندیشد و حالا نیز پیگیر مداوا و درمان زخم‌های این روباه مادر و نگران فرزندان اوست؛ مادری که برای تهیه غذای فرزندانش دست چپش شکسته و حالا دور از آنها تمایلی به خوردن غذا نشان نمی‌دهد.

دامپزشک خیر مسئولیت روباه ماده را به عهده گرفت

فربد خاکپور، دامپزشک حیات‌وحش داوطلبانه مسوولیت رسیدگی به روباه ماده را به عهده گرفته است. تلاش‌های حسن کاظمی و پیگیری‌های او نهایتا منجر به این شد که در هماهنگی با اداره کل محیط‌زیست و ریاست پارک ملی کلاه‌قاضی، این دامپزشک داوطلبانه تهیه دارو، نگهداری و درمان این روباه را به عهده بگیرد.

به گفته این دامپزشک، فعلا حال عمومی این روباه خوب است اما اشتها ندارد، غذا نمی‌خورد و سرم می‌گیرد. این روباه ماده که هنوز در مرحله شیردهی است، به گفته خاکپور احتمالا در جست‌وجوی غذا برای توله‌های خود با این حادثه مواجهه شده و هنوز سینه‌های او شیر دارند و سن او حدود 5 یا 6 سال تخمین زده می‌شود. به نظر می‌رسد زخم وارد بر این روباه جدی است و روباه درد زیادی را از این شکستگی متحمل می‌شود، برای نجات جان او نیز فعلا گچ‌ گرفتن دست چپ او اولویت دارد.

شکستگی دست چپ این روباه به تحقیق این دامپزشک می‌تواند ناشی از دو مساله باشد؛ یا این شکستگی بر اثر مواجهه با خودرو صورت گرفته یا احتمالا خشونت انسانی به شکستگی دست این روباه منجر شده است. این دامپزشک حیات‌وحش احتمال تصادف را کمتر می‌داند، زیرا به زعم او، در صورت تصادف این روباه با خودرو و به دلیل سرعت بالای تردد خودروها در بزرگراه، احتمال جان‌ سالم به در بردن روباه پایین است.

این روباه آیا با خودرو تصادف کرده بود؟

از طرفی دیگر معاینات این دامپزشک نشان می‌دهد که جز این شکستگی، زخم عمیق دیگری بر پیکر روباه مشاهده نمی‌شود و اگر قرار بر برخورد با اتومبیل بود، احتمالا آثار دیگری از زخم و آسیب می‌توانست بر بدن روباه دیده شود. به زعم این دامپزشک به احتمال بیشتر، ضرب ‌و شتم انسانی عامل آسیب ‌دیدن این روباه است.

به گفته او، در مناطق روستایی، کشاورزی یا حومه شهری، تعارضات دامداران با روباه‌ها منجر به این ضرب و شتم‌ها می‌شود. در واقع روباه یکی از تطابق‌پذیرترین حیوانات است و معمولا حضور آنها در حاشیه مناطق روستایی منجر به تعارضاتی با مردم محلی می‌شود. این تعارض‌ها اما به گفته این دامپزشک با روش‌های اصولی رفع نمی‌شوند و جوامع محلی اقدامات خشونت‌آمیزی را با این روباه‌ها صورت می‌دهند و کشتار روباه در جوامع محلی امر چندان جدیدی نیست.

گاهی اوقات فنس کشی به درستی انجام نمی شود

به‌زعم این دامپزشک، این درحالی است که طبق قانون، هر شخصی که اقدام به نگهداری حیوان اهلی می‌کند، باید تمام اقدامات لازم را برای حفاظت این حیوانات به کار بگیرد و تمام ابزار لازم را برای حراست آنها در برابر حیوانات وحشی از پیش آماده کند. با این حال در برخی از این حاشیه‌های محلی، فنس‌کشی یا مراقبت از مرغ‌ها و خرو‌س‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد و جوامع محلی در مواجهه با حمله روباه، اقدام به ضرب و شتم یا کشتن این حیوان می‌کنند. غیاب قوانین سختگیرانه برای جرایم حیات‌وحش به‌زعم خاکپور به این تعارضات دامن می‌زند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 572548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟