گزارش کامل از زلزله در نیمه شب تهران + عکس

به‌گزارش رکنا، بر اساس آمار مرکز لرزه‌نگاری نخستین زلزله ساعت 23:30 شامگاه پنجشنبه 18 اردیبهشت در دماوند رخ داد اما به‌دلیل اینکه حدود 2 و 9 دهم ریشتر بود از سوی مردم چندان احساس نشد اما وقتی در ساعت 48 دقیقه بامداد جمعه زمین لرزه 5 و یک دهم ریشتری درعمق 7 کیلومتری زمین اتفاق افتاد ساکنان دماوند، رودهن، بومهن و عده زیادی از شهروندان تهرانی آن را به وضوح احساس کرده و همین موضوع باعث شد که ترس و اضطراب مردم را راهی خیابان‌ها و بوستان‌های شهر کند. به‌دنبال این زلزله 34 پس‌لرزه دیگر نیز به بزرگی 5 و دو دهم ریشتری تا 4 ریشتر بین ساعت‌های یک و 12 دقیقه تا 8:30 صبح جمعه به وقوع پیوست.

زلزله تهران

23 مصدوم و یک فوتی

هرچند بر اساس گزارش سازمان هلال‌احمر و اورژانس کشور زلزله بامداد جمعه خسارت و تخریبی نداشت و غیر از چند خانه که دیوارهایشان ترک خورده بود حادثه دیگری رخ نداد اما گزارش اورژانس کشور از مصدومیت 23 نفر در دماوند، تهران و البرز خبر داد که ناشی از ترس و فرار بود. همچنین مردی 60 ساله نیز در دماوند بر اثر ضربه به سرش هنگام فرار دچار حادثه شد و جان باخت. این در حالی بود که مجتبی خالدی - سخنگوی اورژانس کشور - از آماده باش تمامی بیمارستان‌های استان تهران برای پذیرش مصدومان احتمالی حادثه خبر داد و گفت: تمام آمبولانس‌ها در محدوده شرق استان تهران و جنوب مازندران در آماده‌باش هستند و در میادین اصلی شهر مستقر شدند و اقدامات لازم را انجام خواهند داد. دستورالعملی نیز برای اورژانس‌های بیمارستان‌ها صادر شده تا بتوانند ظرفیت پذیرش‌ها را افزایش داده و متخصصان فراخوان شدند تا آمادگی لازم را داشته باشند.

ترافیک شبانه

زلزله تهران

همزمان با وقوع زلزله بسیاری از شهروندان از خانه‌هایشان خارج شده و به خیابان‌ها آمدند. برخی سوار بر خودروهایشان و برخی دیگر پای پیاده به‌دنبال فرار از خانه بودند که مبادا زلزله‌ای شدیدتر رخ دهد و زیر آوار بمانند.

همین موضوع باعث شد که در کمتر از چند دقیقه ترافیکی شدید در خیابان‌های تهران و دماوند و اسلامشهر و سایر شهرستان‌های استان تهران شکل بگیرد. مردمی که بی‌هدف به خیابان‌ها آمده بودند یا با خودروهایشان در خیابان‌ها حرکت می‌کردند یا داخل خودرو کنار خیابان نشسته بودند تا شب را به صبح برسانند.

در همین رابطه سردار محمدرضا میهماندار- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ - از افزایش 30 درصدی تردد شهروندان بعد از زلزله خبر داد و به مردم توصیه کرد اگر در خیابان توقف می‌کنند به نحوی خودرو را پارک کنند که موجب انسداد مسیر و معابر نشود. این در حالی است که برخی نیز به پمپ‌بنزین‌ها رفته و خواهان سوخت‌گیری خودروهایشان برای فرار احتمالی از شهر بودند که همین امر باعث شد پلیس با توجه به تجربه دو سال قبل زلزله تهران برای جلوگیری از هجوم بیش از حد مردم به پمپ‌بنزین‌ها تمهیدات خاصی به کار ببرد و مأموران پلیس را در مقابل پمپ‌بنزین‌ها در حالت آماده‌باش قرار دهد.

هشدار پلیس

اما از آنجا که بسیاری از مردم با عجله خانه‌هایشان را ترک کرده و به خیابان‌ها ریخته بودند رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از افزایش گشت‌های پلیس در پایتخت خبرداد و هشدارهایی را هم به شهروندان ارائه کرد. سردار کیوان ظهیری گفت: بعد از وقوع زلزله با توجه به حضور مردم در خیابان‌ها و معابر و ضرورت تأمین امنیت، گشت‌های کلانتری‌ها را افزایش دادیم و مأموران ما در پارک‌ها و فضاهای عمومی نیز حاضر شدند. برخی شهروندان با عجله و بدون بستن در و پنجره‌ها یا جمع‌آوری وسایل با ارزش و قیمتی خانه‌هایشان را ترک کردند که برای جلوگیری از وقوع سرقت‌ها یا سوء‌استفاده‌های دیگر گشت‌های پلیس آماده‌باش و ناظر بر خیابان‌ها و محله‌ها بودند. رئیس پلیس پیشگیری پایتخت افزود: به شهروندان توصیه می‌شود در چنین شرایطی نکات ایمنی را رعایت کنند اگر در خودرو هستند توجه داشته باشند که از بازگذاشتن در خودرو و رها کردن آن حتی برای چند ثانیه هم پرهیز کنند.

همچنین از قبول بسته از افراد ناشناس یا سپردن وسایل خود به چنین افرادی خودداری کنند. در همین رابطه پلیس فتا نیز از مردم خواست به پیامک‌ها و شایعات فضای مجازی درباره زلزله توجه نکنند.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا دراین باره گفت: درخواست ما از شهروندان این است که اخبار مربوط به زلزله رخ داده در تهران را از منابع رسمی پیگیری کرده و به شایعات و اخبار غیرموثق توجه نکنند. وی از شهروندان خواست که آرامش خود را حفظ کنند و گفت: پلیس فتا با افرادی که بخواهند آرامش مردم را به‌خطر بیندازند برخورد خواهد کرد.

توصیه‌های مدیریت بحران

رضا کرمی محمدی- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران- نیز به مردم توصیه کرد تا دو روز آینده برای احتمال وقوع زلزله مراقب و آماده باشند. وی گفت: باتوجه به لرزه‌خیزی گسل مشا که یکی از گسل‌های شهر تهران است شهروندان باید یکسری نکات ایمنی را رعایت کنند، از جمله اینکه به مراکز امن محله خود مراجعه کنند. از شهروندان می‌خواهیم که راه‌های اضطراری را خالی نگه دارند و از توقف در این راه‌ها خودداری کنند، این راه‌ها با تابلو مشخص شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه مدیریت بحران تا یکشنبه در آماده‌باش است، گفت: پایگاه‌ها و سوله‌های مدیریت بحران ما درآماده‌باش کامل هستند اما مردم توجه داشته باشند که این پایگاه‌ها برای مراجعه مردم نیست، بلکه برای ارائه خدمات به مردم در زمان بحران است و باید اطراف آن برای تردد امدادگران خالی باشد، به همین دلیل نیز از مردم می‌خواهیم که به این پایگاه‌ها و سوله‌ها مراجعه نکنند و در مراکز امن تخلیه اضطراری حاضر شوند. همچنین از شهروندان می‌خواهم که اگر در ادامه بازهم با زلزله روبه‌رو شدند، در هنگام زلزله از خانه خارج نشوند و در محیط امن پناه بگیرند تا لرزش تمام شود و سپس از خانه خارج شوند. همچنین از آسانسور هم استفاده نکنند.

ریزش کوه

پس از زلزله بامداد جمعه خبر ریزش کوه در محور تهران - لواسانات نیز گزارش شد. ایمان محرابی نیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها اظهار داشت: ساعت 02:30 جمعه 19 اردیبهشت محور تهران - لواسانات در محدوده کمرخانی که به‌علت ریزش کوه در یک مسیر مسدود شده بود، با تلاش راهداران پاکسازی شد. حسن فراهانی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شمیرانات نیز اعلام کرد: بامداد جمعه وقوع زلزله منجر به ریزش کوه در محور زردبند - فشم شد که البته خسارت مالی و جانی در پی نداشت. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟