وقوع یا عدم وقوع زلزله بزرگتر قابل پیش بینی نیست / این گسل قابلیت زلزله با قدرت 7 ریشتر را دارد

به گزارش رکنا، وی افزود: از لحاظ علمی نمی توان نسبت به وقوع یا عدم وقوع زلزله بزرگتر در ساعت‌ها و روزهای آینده نظر قطعی داد. گسل مسبب زلزله بامداد امروز در سال ۱۸۳۰ هم باعث زلزله ای بزرگ شده و پتانسیل رخداد زلزله هایی با بزرگی ۷ را هم دارد.

احتمال وقوع پس لرزه از چند ثانیه تا چند روز بعد از زلزله بزرگ وجود دارد و نمی توان بازه زمانی محدودی برای پس لرزه های احتمالی عنوان کرد.

اکیپ‌های هلال احمر و اورژانس در روستای زیارت و دماوند که مرکز زلزله بود اعزام شدند

محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.اکیپ های هلال احمر و اورژانس در روستای زیارت و دماوند که مرکز زلزله بود اعزام شدند.

گزارشی از تخریب هنوز گزارش نشده است و آمادگی کامل امدادرسانی را داریم.

چند توصیه برای زلزله امشب

اگر از خونه بیرون میرید فاصله رو رعایت کنید و ماسک بزنید.

می‌توانید ابزارهای ساده‌ای مثل لیوان مستقر بر لبه میز یا لبه داشبرد ماشین   بسازید تا اگر لرزه دیگری رخ داد در همان ثانیه‌های اول متوجه شوید‌ (یا یک ظرف فلزی روی کبریت، گوشت‌کوب، میله و...)

هوای امشب انقدر سرد نیست که لازم باشه خودرویتان را روشن کنید یا سراغ پمپ‌بنزین‌ها بروید.

لوازم غیرضروری رو در مسیر خروج نگذارید. زیر لوستر و تابلو و... نخوابید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید دم دست باشد.

بهتره یکی از اعضای خانواده بیدار بماند.

آرامشتون رو حفظ کنید.

۷ پس لرزه در تهران

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفـت: تاکنون ۷ پس‌لرزه داشته‌ایم که بیشترین قدرت آن ۲.۵ ریشتر بوده است. توصیه نمی‌کنیم مردم به خانه‌هایشان بروند اما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی: باید احتیاط کنیم،با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم این زلزله اصلی است یا پیش لرزه

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، درباره زلزله‌ای که دقایقی پیش در تهران رخ داد گفت: مشاء گسل مهمی است، زلزله ۱۸۳۰ دماوند، روی همین گسل اتفاق افتاده است. ۱۹۰ سال است که زلزله مهمی روی این گسل اتفاق نیفتاده است و به هر حال با توجه به فعال بودن گسل و همچنین به دلیل این که گسل در روستای کلان با گسل شمال تهران تلاقی دارد، به نظر می‌آید این روند با اهمیتی برای شهرهای اطراف آن مثل تهران، دماوند، بومهن و پردیس است. تهران مرکز اصلی جمعیتی است و باقی شهرها روی هم ۱۰۰هزار نفر جمعیت دارند.

با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم این زلزله اصلی است یا پیش لرزه، نمی‌توانیم بگوییم اتفاق بزرگتری رخ نمی‌دهد، اما با توجه به این که برآورد شده در سال ۱۸۳۰ میلادی زلزله تاریخی با بزرگای ۷ روی این گسل رخ داده است، همیشه این احتمال هست که زلزله‌ای بزرگتر از ۷ هم روی آن رخ بدهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 565853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟