300 نقطه خطرناک مازندران / گودال هایی که شما را می بلعد + عکس

به گزارش رکنا، شدت بارش‌های زمستانی و بهاری، سست بودن جنس خاک، فعالیت غیرمجاز معادن و تخریب طبیعت، روند رانش زمین را در مازندران در سال جاری شدت بخشیده است.

بروز رانش‌های مکرر در مناطق مختلف مازندران تاکنون خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌ها بویژه در حوزه راه وارد کرده است. سیلاب اخیر در مازندران بیش از ۳۵ کیلومتر از محور بلده در غرب مازندران را دچار تخریب و آسیب کرد.

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران رانش زمین را یکی از چالش‌های اصلی پیش روی ایمن سازی راه‌های این استان بیان کرد.

وی اظهارداشت: در دو ماه اخیر به دلیل شدت بارش باران زمستانی و بهاری، حجم رانش زمین نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته چندین برابر افزایش یافت.

رانش و سیل بردگی خطری برای مازندران/ پیامدهای تخریب طبیعت

نجفی دلیل اصلی ازدیاد رانش زمین در محورهای اصلی استان را عدم اجرای طرح لق گیری کوه‌های اطراف محورها ناشی از عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی بیان کرد و اظهار داشت: در دو سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی استان کار لق گیری کوه‌ها و دیوارهای خاکی حاشیه جاده‌های اصلی و روستایی متوقف شد اما در دو ماهه اخیر به دلیل شدت بارش باران زمستانی و بهاری، حجم رانش زمین نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته چندین برابر افزایش یافت.

در دو سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی استان کار لق گیری کوه‌ها و دیوارهای خاکی حاشیه جاده‌های اصلی و روستایی متوقف شد

مدیرکل راهداری مازندران گفت: به طوری که بیش از ۳۰۰ نقطه از جاده‌های کوهستانی مازندران از ابتدای سال تا کنون دچار رانش و سیل بردگی شد وخسارت‌های وسیعی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال بر جاده‌های این استان ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری این اداره کل طرح لق گیری سنگ‌های معلق کوه‌های حاشیه جاده‌های اصلی را برای افزایش سطح ایمنی در دستور کار خود قرار داده است.

خسارت ۸۰۰ میلیاردی ناشی از رانش

همچنین حسن جهانیان معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز با اشاره به خسارت‌های کلان ناشی از رانش و سیل بردگی در مناطق مختلف استان، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ نقطه از جاده‌های استان از ابتدای سال تاکنون دچار رانش و سیل بردگی شد و خسارت‌های وسیعی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال بر جاده‌های مازندران ایجاد کرده است.

وی نقاط رانشی و خسارتی استان از ابتدای سال تاکنون را محورهای کوهستانی گلوگاه –دامغان، راه روستایی بهشهر-نکا، ساری –کیاسر، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی سوادکوه، راه روستایی بابل، راه روستایی آمل، محور هراز راه روستایی نور-بلده –گلندرود، راه روستایی نوشهر، راههای اصلی، فرعی و روستایی شهرستان چالوس، راه روستایی شهرستان تنکابن محور دو هزار و سه هزار، و راه روستایی شهرستان رامسر عنوان کرد.

معاون راهداری کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران افزود: این اداره کل با تجهیزات کامل راهداری از همان آغاز رانش در محل حادثه حضور دارد وتحت هر شرایطی با ایجاده جاده دسترسی به هموطنان عزیز خدمت رسانی می‌کنند.

سیل بردگی محور نور - بلده

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز در بازدید از مناطق سیل زده بخش بلده نور با اشاره به اینکه قسمت‌های زیادی از محور آمل به بلده خسارت دیده است، گفت: با توجه به احتمال قطع این مسیر، امکانات و ماشین آلات سنگین راهداری و شرکت آب منطقه‌ای می‌بایست در منطقه مستقر شوند.

وی اشاره به اینکه قسمت‌های زیادی از محور آمل به بلده خسارت دیده است، عنوان کرد: با توجه به احتمال قطع این مسیر، امکانات و ماشین آلات سنگین راهداری و شرکت آب منطقه‌ای می‌بایست در منطقه مستقر شوند تا بتوانیم از افزایش خسارت مالی و جانی جلوگیری کنیم.

وی افزود: برای تسریع در این امر از ماشین آلات معدن داران بخش نیز کمک خواهیم گرفت تا در مسیر این محور مستقر شوند.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه سیل اخیر به ۳۵ کیلومتر از محور بلده آمل خسارت وارد کرده است، اظهار کرد: خسارت‌هایی به دیواره‌های حفاظتی ناشی از سیل وارد شد که با برآورد میزان این خسارت نسبت به بازسازی آن اقدام خواهد شد.

رانش و ریزش همواره سبب مسدود شدن محورهای مختلف مازندران می‌شود و در حال حاضر محور دراسله سوادکوه به دلیل رانش چند روز گذشته مسدود است. همچنین رانش کوه در روستاهای استان نظیر پیت سرا، منجیر تاکنون خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

مازندران ۱۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

زمین رانش

کدخبر: 564770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟