گزارش ویژه از مأموریت های غیرممکن نجات در کوه و جنگل

به گزاش رکنا، نجات ١٩ نفر در ٢٤ ساعت روز پر کاری را برای امدادگران هلال‌احمر کشورمان رقم زد؛ دو گروه کوهنورد و زن هفتاد‌ ساله‌ای که در جنگل گم شده بود و مرد میانسالی که در دل کوه بیهوش شد، نجاتگران را به دل عملیات‌های سخت کشاند. درنهایت نیز آخر هفته با تلاش سرخ‌پوشان با ٦ مأموریت مختلف به روز نجات تبدیل شد. البته در این میان جسد یک فرد غرق‌شده و مردی بیهوش در ارتفاعات نیز از سوی امدادگران هلال‌احمر پیدا شد تا مأموریت سخت آخر هفته آنها به پایان برسد.

نخستین اتفاق در باغملک خوزستان رخ داد. امدادگران توانستند دو گروه هفت نفره کوهنوردان را در ارتفاعات شهرستان باغملک صحیح و سالم پیدا کنند. مأموریتی سخت که ٢٤ ساعت به طول انجامید و درنهایت نیز ظهر روز جمعه به پایان رسید. ماجرا از این قرار بود که روز دهم اردیبهشت‌ به امدادگران هلال‌‌احمر خبر رسید که چند کوهنورد در ارتفاعات باغملک ناپدید شده‌اند. در پی اعلام این مفقودی، تیم‌های تخصصی نجات در کوهستان و امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند. با توجه به شرایط نامساعد جوی در منطقه، ادامه عملیات جست‌وجو و نجات برای تیم امداد هوایی میسر نشد و به ناچار عملیات هوایی متوقف شد. بنابراین جست‌وجو و نجات به صورت زمینی ادامه یافت. علی پهلوان، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان درباره جزئیات این عملیات گفت: «تیم اول کوهنوردی حوالی ساعت ۲ بامداد روز پنجشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه به وسیله نجاتگران این جمعیت در منطقه قارون کوه منگشت پیدا و به پایین منتقل شد. این عملیات با هدف پیداکردن گروه دوم به صورت شبانه ادامه یافت و درنهایت تیم دوم کوهنوردی نیز ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه ظهر روز جمعه پیدا شده و همگی به پایین کوه منتقل شدند.»

عملیات نجات در ارتفاعات آبگرم

بامداد پنجشنبه در حالی ‌که امدادگران باغملک مأموریت سختی را در ارتفاعات پشت سر می‌گذاشتند، امدادگران کاشمر نیز به ارتفاعات خلیل‌آباد کاشمر رفتند تا ۳ گمشده را پیدا کنند. این مأموریت نیز به خوبی پایان یافت. رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر در خراسان رضوی درباره این ماجرا گفت: «ساعت ۳ بامداد روز پنجشنبه گزارش مفقودی ۳ نفر در ارتفاعات آبگرم خلیل‌آباد به مرکز پاسخگویی اضطراری هلال‌احمر کاشمر اعلام شد. بلافاصله یک تیم امدادونجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان کاشمر به محل اعزام و عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودان آغاز شد که نجاتگران در عملیاتی ۱۰ ساعته توانستند این افراد را در حالی که در صحت و سلامت بودند، پیدا کنند.»

١٠ ساعت عملیات برای نجات زن هفتاد ساله‌

بامداد پنجشنبه در آذربایجان ‌شرقی نیز مأموران هلال‌احمر در حال جست‌وجو برای یافتن زنی هفتاد ساله بودند. زن میانسالی که در جنگل گم شده بود که پس از چند ساعت عملیات در میان سنگلاخ جنگل پیدا شد. این ماجرا چهارشنبه شب دهم اردیبهشت‌ رخ داد. حوالی ساعت ۲۳ بود که خبر رسید زنی هفتاد ساله در روستای سیغین از توابع بخش مرکزی خداآفرین ناپدید شده است. بلافاصله نیروهای عملیاتی در قالب دو تیم، دو خودروی عملیاتی از هلال‌احمر و یک خودروی عملیاتی از هنگ مرزی به محل حادثه اعزام شدند. نیروهای اعزامی حدود ساعت ٢٤ عملیات جست‌وجو را در میان سنگلاخ‌ها و جنگل‌های منطقه آغاز کردند که این عملیات تا ساعت ۴ بامداد ادامه یافت اما نتیجه‌ای حاصل نشد. هم‌زمان با طلوع آفتاب بود که عملیات جست‌وجو دوباره ادامه پیدا کرد. همچنان از این زن خبری نبود اما نیروهای هلال‌احمر دست از تلاش برنداشتند تا اینکه نجاتگران جمعیت هلال‌احمر خداآفرین این مادر روستایی را حدود ساعت ۹ صبح پنجشنبه، یازدهم اردیبهشت، از شب سرد‌‌ جنگلی در نزدیکی روستای اوزباشان (لته جان) نجات و در سلامتی کامل تحویل خانواده‌اش دادند.

٥ ساعت مأموریت در کوه‌های بی‌سرده

مأموریت بعدی در کوه‌های بی‌سرده کهگیلویه و بویراحمد بود. مأموریتی که ۵ ساعت طول کشید و درنهایت تیم واکنش سریع کهگیلویه و بویراحمد در کوه‌های بی‌سرده محمودآباد یک مصدوم را نجات دادند. این فرد در ارتفاعات بیهوش شده بود و خبر این حادثه از طریق افراد محلی به مرکز ۱۱۲ معاونت امدادونجات استان رسید. بلافاصله تیم واکنش سریع استان با یک دستگاه خودروی کمک‌دار به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران پس از طی مسافتی طولانی و گذراندن مسیر صعب‌العبور همراه با بارندگی و ریزش گل‌ولای به فرد بیهوش رسیدند که پس از چک‌کردن علایم حیاتی مصدوم مشخص شد او فوت کرده است که تیم واکنش سریع استان او را منتقل کرده و تحویل عوامل مربوطه دادند. این عملیات ۵ ساعت به طول انجامید.

نجات مرد سقوط‌کرده از ارتفاعات کوه

حادثه بعدی عصر روز پنجشنبه رخ داد و با تلاش امدادگران جمعیت هلال‌احمر مرد پنجاه ساله روستایی از مرگ نجات یافت.

صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان درباره جزئیات این ماجرا گفت: «عصر روز پنجشنبه مردی حدود پنجاه ساله اهل روستای داریچه از ارتفاعات معدن متروکه‌ای در روستای دوزان سقوط کرد. تیم امدادو نجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر الیگودرز به سرپرستی غلامرضا لونی، رئیس جمعیت، در محل حادثه حضور یافت و با ایجاد کارگاه عملیات نجات را آغاز کرد و درنهایت اقدامات اولیه درمانی به وسیله عوامل اورژانس انجام شد و مصدوم به بیمارستان انتقال یافت.»

کشف جسد بعد از ٤ روز

جسد جوانی سی ساله پس از ٤ روز به وسیله امدادگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان فردیس کشف شد. این ماجرا به روز هفتم اردیبهشت ماه برمی‌گردد. در آن روز جوان سی ساله‌ای در رودخانه البرز در محدوده شهرک وحدت غرق و موضوع این حادثه به مرکز کنترل عملیات امداد و نجات استان البرز گزارش شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان فردیس در این خصوص گفت: «بلافاصله بعد از اعلام حادثه، یک تیم هفت نفره متشکل از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان فردیس به محل وقوع حادثه اعزام شده و عملیات جست‌وجو را در این رودخانه آغاز کردند. سرانجام پس از ۴ روز تلاش بی‌وقفه نیروهای هلال‎احمر، آتش‌نشانی و انتظامی این شهرستان در ساعت ۱۱و ۳۰ دقیقه دهم اردیبهشت‌ماه پیکر بی‌جان جوان البرزی در رودخانه پیدا شد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563976 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟