شناسایی 5 مادر کرونایی در کرمانشاه

به گزارش رکنا،  ابراهیم شکیبا اظهار داشت: ارتقای سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبت‌های بهداشتی درمانی در نظام بهداشت و درمان کشور است.

وی ادامه داد: از آنجا که مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، به عنوان یک اولویت مهم در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکنون از حدود 14 هزار و 50 مادر باردار در استان 13 هزار و 345 نفر تحت غربالگری کرونا ویروس قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت و مراقبت از این گروه در معرض خطر در این بحران، غربالگری و شناسایی زودرس مادران و ارجاع به موقع آنان به سطوح تخصصی، به منظور دریافت خدمات درمانی به هنگام، به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر مادران بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه تاکنون 22 مورد مداخله توسط مدیریت سلامت خانواده این معاونت در راستای پیشگیری از ابتلاء زنان باردار در استان طراحی و اجرا شده است، گفت: از طریق سامانه سیب توسط مراقبین سلامت و بهورزان زحمتکش، تمام مادران باردار استان در کنار سایر اعضای خانوار سریعا مورد غربالگری تلفنی قرار گرفتند.

شکیبا تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا تاکنون 95 درصد مادران باردار حداقل یک‌بار غربالگری شده و تحت آموزش‌های مرتبط با بیماری کووید 19 قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: از بین مادران غربالگری شده 1.5 درصد دارای علائم بیماری کووید 19 بودند که پس از انجام اقدامات بیشتر و ارائه آموزش‌های لازم به این بیماران علامت‌دار، 35.6 درصد آنان نیاز به ارجاع به پزشک داشتند و به مراکز خدمات جامع سلامت 16 ساعته استان مراجعه کردند.

شکیبا اظهار داشت: براساس بررسی و تشخیص پزشکان مراکز 16 ساعته، تنها 15 درصد از مادران دارای علامت و ارجاعی به مرکز، نیاز به دریافت خدمات بیمارستانی یا بستری شدن داشتند.

وی اضافه کرد: دیگر موارد ارجاعی در مراکز مذکور تحت درمان قرار گرفتند و به آن‌ها توصیه شد رعایت موارد بهداشتی را رعایت کرده و درمنزل قرنطینه شوند که این امر به کاهش ازدحام زنان باردار در بیمارستان‌ها منجر شد.

شکیبا با بیان اینکه در بین مادران باردار ارجاعی به بیمارستان پنج مورد بیمار کرونا مثبت تشخیص داده شد، گفت: این مادران تحت درمان‌های اختصاصی قرار گرفتند و هر پنج مورد در حال حاضرترخیص شده‌اند که دوران قرنطینه سه نفر آن‌ها نیز به پایان رسیده و 2 نفر دیگر هنوز در قرنطینه هستند، اما حال عمومی آن‌ها خوب و وضعیت بیماری آن‌ها رو به بهبود است و به‌طور مداوم توسط ماما و کارشناسان ستادی شهرستان‌ها و استان مورد پیگیری قرار می‌گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561071 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟