شناسایی افراد مشکوک به کرونا به کمک پهپاد

به گزارش رکنا، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) با همکاری شرکت دراگون فلای، در تلاشند تا برای نظارت و شناسایی از راه دور وضعیت افراد با بیماری تنفسی عفونی، یک هواپیمای بدون سرنشین را رونمایی کنند.

این هواپیمای بدون سرنشین به یک حسگر تخصصی و سیستم چشم رایانه‌ای مجهز است که می‌تواند دما، ضربان قلب، تنفس همچنین عطسه و سرفه‌ی افراد را نشان دهد. این وسیله در مکان‌های پرتردد و تجمعات از قبیل شرکت‌ها، فرودگاه‌ها، کشتی‌های بزرگ باربری و مسافربری، مراکز نگهداری سالمندان و سایر مکان‌هایی پر جمعیت کاربرد دارد.

تیم محققان دانشگاه استرالیایی به سرپرستی پروفسور جاوا شل، با همکاری شرکت فناوری پهپادی دراگون فلای، مستقر در آمریکای شمالی، در تلاش برای به ثمر نشاندن این پروژه هستند و به نظر می‌رسد که پس از اتمام کار بلافاصله با مشتریان تجاری، پزشکی و دولتی وارد مذاکره خواهند شد.

در سال ۲۰۱۷، پروفسور شل، در کنار دکتر علی الناجی و آسانکا پررا، نشان دادند می توان با استفاده از فیلم‌های ضبط شده به وسیله پهپاد‌ها و تحلیل الگوریتم‌های پردازش تصویر حاصل از آن‌ها، ضربان قلب انسان را تشخیص داد.

در آن زمان آن‌ها اثبات کردند که ضربان قلب و تعداد تنفس هر نفر را می‌توان با دقت بالا در فاصله ۵ الی ۱۰ متری افراد و با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین و نیز در فاصله‌های ۵۰ متری توسط دوربین‌های ثابت اندازه گیری کرد. آن‌ها همچنین الگوریتم‌هایی به وجود آوردند که می‌تواند عطسه و سرفه را تفسیر کند.

پروفسور شل می‌گوید هدف اولیه‌ی ساخت این فناوری، استفاده در مناطق جنگی و نیز هنگام رخ دادن بلایای طبیعی بود. در یکی از مقالات منتشر شده‌ی سال ۲۰۱۹ در ریموت سنسینگ، شل و گروه همراهش از یک پهپاد پیشرفته که مجهز به سیستم جدید چشم رایانه‌ای بود به عنوان زنده یاب انسان از راه دور استفاده کردند. سازوکار شناسایی این پهپاد، حرکت قلبی و ریوی ناشی از حرکت دوره‌ای قفسه سینه بازماندگان بود. شل همچنین می‌گوید این فناوری می‌تواند یک ابزار غربالگری عمومی بسیار مناسب برای شناسایی کووید-۱۹ باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559067 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟