بی توجهی مسئولان و پرسه ناقلان کرونا در شهر تهران

به گزارش رکنا، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شده که مردم بیشتر به رعایت نکات بهداشتی عمل کنند و برای در امان ماندن از این ویروس در خانه های خود بمانند ولی این روزها شاهد حضور معتادین متجاهر در استان تهران هستیم.

براساس آمار رسمی حدود15 هزار معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد که تا قبل از شیوع ویروس کرونا ظرفیت نگهداری این تعداد از معتادین براساس ماده 15 و 16 قانون تأمین شده بود.

علیرضا زالی فرمانده مقابله با کرونای تهران چند روز قبل با اشاره به اینکه معتادان متجاهر بدون سرپناه ضمن عدم رعایت دستورات بهداشتی و پیشگیرانه باعث شیوع و گسترش بیماری می‌شوند، خواستار جمع آوری و بازگشت آنان به مراکز قبلی نگهداری آنان نظیر بازپروری‌ها و ... شد.

وعده استاندار تهران

در همین خصوص انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران که در روز 16 فروردین سال 99 برگزار شد خبرداد که از فردا نیروی انتظامی باید نسبت به جمع آوری معتادین متجاهر استان تهران اقدام کند و زیرساخت های لازم برای نگهداری و غربالگری این معتادها هم توسط شهرداری تهران و بهزیستی انجام شود.

یکی دیگر از مصوبات این ستاد که توسط استاندار تهران به آن تأکید شد ایجاد زیرساخت از سوی شهرداری تهران برای غربالگری و نگهداری 2 هزار معتاد متجاهر بود.

ولی در عمل این اقدام تاکنون صورت نگرفته و بلافاصله ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اطلاعیه ای صادر کرد و در این اطلاعیه آمده بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و طبق مصوبه کمیته درمان به ریاست معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد تا زمان رفع شرایط بحران و اضطرار، اجرای این طرح به تعویق بیفتد.

بنابراین به اطلاع می‌رساند ستاد مبارزه با مواد مخدر و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور، در این خصوص تابع تصمیمات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا هستند.

پلیس: با رعایت پروتکلهای بهداشتی جمع آوری اتفاق می افتد

پلیس تهران بزرگ هم به موضوع جمع آوری معتادان متجاهر واکنش نشان داد و اعلام کرد با رعایت پروتکلهای ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت معتادان متجاهر را جمع‌آوری می کند.

برای جمع آوری معتادین متجاهر آمادگی داریم

سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص نگرانی مردم از حضور معتادان متجاهر در معابر و خیابان‌ها اظهار داشت: این خواسته به حق مردم است که معتادان متجاهر سازماندهی و جمع‌آوری شوند تا آسیب های حضور آنها چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ آثاری که بر جامعه دارند، کاهش یابد.

وی تصریح کرد:‌ هنگامی که بحث کرونا پیش آمد، با توجه به آنکه تجمع افرادی با شرایط معتادان متجاهر در یک نقطه می‌توانست مرگ و میر آنها را افزایش دهد، تعدادی از آنهایی که زمان نگهداری‌شان به پایان رسیده بود، حسب دستور قضایی آزاد شده و دستوراتی برای توقف جمع‌آوری نیز صادر شد؛ چرا که این افراد از لحاظ ایمنی بدنی در شرایط پایینی بوده و مشکلات فردی آنها می‌توانست باعث اپیدمی کرونا در محیط نگهداری آنها شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به مخدوش شدن چهره شهر با حضور معتادان متجاهر اشاره و بیان داشت: مطالبه مردم برای جمع‌آوری معتادان متجاهر به حق است و این تقاضای مردم به واسطه پلیس در حال پیگیری است؛ در این راستا مکاتباتی با ستاد کرونا، وزارت کشور، وزیر بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... انجام داده‌ایم تا تمهیدات لازم برای ادامه روند جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شکل بگیرد.

سردار زاهدیان با تاکید بر این مطلب که باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند به پیش‌نویس پروتکل جدید و تشکیل کمیته درمان ستاد پرداخت وگفت: قرار است در جلسه‌ای که برگزار می‌شود این پیش‌نویس و پروتکل به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: شرایط نگهداری این افراد با توجه به شیوع ویروس کرونا باید خاص باشد؛ تمهیدات لازم صورت گیرد و همه اینها جزو وظایف سازمان‌های مسؤول در امر بهداشت و درمان افراد آسیب دیده است؛ پلیس هم وظیفه جمع‌آوری این افراد را دارد و با توجه به شرایط این آمادگی را دارد که ظرف یک هفته این افراد را جمع‌آوری و به مراکز نگهداری منتقل کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به دیگر پرسش فارس در مورد آسیب پذیری ماموران در مواجهه با معتادان متجاهر اعلام کرد:‌ مسلما آسیب پذیری ماموران ما افزایش پیدا خواهد کرد چرا که این افراد بهداشت را رعایت نمی‌کنند و در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند؛ بنابراین باید پروتکل‌ها رعایت شود اما ما طبق وظیفه قانونی خود حسب دستور قضایی می‌توانیم به وظیفه خود عمل کرده و آنها را جمع‌آوری کنیم؛ البته الزامات لازم را برای ایمنی ماموران فراهم خواهیم کرد.

سردار زاهدیان در پاسخ به دیگر پرسش فارس در خصوص آخرین جزییات تهیه پیش‌نویس و شرایط خاص جمع‌آوری معتادان متجاهر اظهار داشت: آن چیزی که در آخرین جلسه بحث شد آن بود که یک قرنطینه 14 روزه برای نگهداری و غربالگری افراد انجام شود و بعد از احراز این مطلب که فاقد فاکتور کرونا هستند به مراکز نگهداری ماده 16 منتقل شوند.

وی در خصوص تجمع افراد معتاد متجاهر در مناطق و معابری از شهر که به صورت پاتوق برای این دسته از افراد درامده است,گفت: این افراد هم اکنون در مناطقی که خاستگاه حضور آنها است، حضور دارند; البته پلیس هم عملیا‌ت‌های مقطعی برای برخورد با خرده فروشان مواد مخدر را در دستور کار دارد.

مشکلات دستگیری و جمع آوری معتادین متجاهر

نحوه جمع آوری و غربالگری معتادین متجاهر با توجه به شیوع ویروس کرونا موجب شده است که این روند به کندی پیش برود و در این خصوص نیاز به پروتکل های جدید بهداشتی است. جمع آوری این معتادین علاوه بر نگهداری دو موضوع مهم نحوه دستگیری و غربالگری را دارد.

دستگیری، این فرایند توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. با فرض اینکه مأموران نیروی انتظامی مجهز به وسایل و لوازم بهداشتی باشند، معتادان دستگیر و باید به مکانی برای غربالگری انتقال داده شوند. نحوه انتقال به‌چه‌شکلی خواهد بود؟ آیا مانند سابق با ون یا اتوبوس خواهد بود؟ اگر این‌طور باشد رعایت حفظ فاصله فیزیکی که پروتکل‌های بهداشتی جهانی و ستاد ملی بر آن تأکید مکرر دارند به‌چه‌نحوی رعایت خواهد شد؟ شواهد موجود نشان می‌دهد شدت واگیردار بودن ویروس کرونا به‌شدت بالا و در عین حال هر فرد مبتلا می‌تواند به حداقل 2.2 نفر دیگر ویروس را منتقل کند بنابراین فرایند دستگیری بسیار پیچیده و حساس است.

غربالگری، در حالت عادی و قبل از شیوع ویروس کرونا، معتادان پس از دستگیری به‌صورت گروهی به محل غربالگری منتقل می‌شدند و در این مرحله از نظر اعتیاد و موارد منع پذیرش طبق پروتکل (سن کمتر 18 یا بالای 60، بیماری‌های همراه و...) مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. باتوجه به شیوع کرونا، طبق اظهارات مسئولین مقرر شده است به‌منظور ارزیابی ابتلا به کرونا، "مرکز میانی" برای قرنطینه کردن معتادان مشکوک به کرونا راه‌اندازی شود.

جمع آور معتادین آغاز نشده است/ معتاد کرونایی نداریم

مصطفی هادی زاده، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در خصوص جمع‌آوری معتادین متجاهر در استان اظهار داشت: برای جمع‌آوری معتادین متجاهر منتظر ابلاغ کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست معاون وزیر بهداشت هستیم.

وی گفت: برای جمع آوری معتادین تمامی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و زیرساخت‌ها نیز وجود دارد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران اظهار داشت: کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خصوص نحوه جمع آوری معتادین با توجه به فرایند رعایت موارد بهداشتی به زودی ابلاغ خواهد کرد.

هادی زاده گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا نمی‌توان این معتادان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون دستورالعمل‌های بهداشتی جمع آوری کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5 هزار و 500 معتاد در مراکز نگهداری می‌شوند و اجازه بیرون آمدن ندارند و تاکنون هیچ یک از آنها مبتلا به ویروس کرونا نشده‌اند.

با توجه به اینکه معتادین متجاهر علی رغم اینکه بعضا به ویروس کرونا مبتلا نشده اند ولی با توجه به اینکه نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند می توانند یکی از ناقلان بالقوه این ویروس باشند بنابراین می طلبد که هرچه سریعتر ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به جمع آوری و نگهداری این افراد اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 558610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟