افزایش مسمومیت‌های الکلی با شیوع کرونا در تهران / تخت ها را اشغال نکنید

به گزارش رکنا، از ماه‌ها پیش ویروس کرونا در چین جولان می‌دهد و به تدریج این ویروس مهمان ناخوانده کشور‌های زیادی شده، تاکنون بیش از ۷۰ کشور جهان را در نوردیده و هزاران نفر را مبتلا کرده است، ویروس کرونا از ۱۷ روز پیش وارد ایران شده و تاکنون حدود ۵ هزار نفر را گرفتار کرده و تا روز گذشته ۱۰۷ قربانی گرفته است.

این ویروس موزی مرگ و میر پایین تری نسبت به ویروس آنفلوانزا دارد، اما به دلیل قدرت سرایت بالا موجب همه گیری و طغیان در کشور‌های مختلف از جمله ایران شده است، به گفته متخصصان و اپیدمیلوژیست‌ها تنها راه کاهش موارد ابتلا و سرایت بیماری، قطع زنجیره حیات ویروس است و این مسئله تنها با کاهش تردد و رفت و آمد‌ها میسر خواهد شد.

شایعات کرونایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود

پس از شیوع ویروس کرونا در دنیا شایعات و اخبار نادرست یکی پس از دیگری در فضای مجازی دست به دست شد، ایران نیز از شایعات اخبار مجازی در امان نماند و با شیوع ویروس کرونا در کشور بازار اخبار نادرست و شایعات در فضای مجازی داغ شد که بسیاری از این شایعات موجب نگرانی و وحشت مردم شده است.

متخصصان و کارشناسان بهداشت در تحقیقات خود دریافتند که ویروس کرونا با ضدعفونی سطوح و دست‌ها از بین می‌رود و ضدعفونی‌ کننده‌های الکلی یکی از بهترین مواد به منظور از بین بردن این ویروس است.

ابتلای ۴۰ درصد تهرانی‌ها به ویروس کرونا، مرگ بالای مبتلایان، پاشیدن سم در آسمان استان‌های آلوده، تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی، کشف داروی درمان کرونا در ایران و پیشگیری از ویروس کرونا با مصرف خوراکی الکل از جمله شایعات داغ فضای مجازی در این روزهاست.

این روز‌ها برخی به دنبال شایعات فضای مجازی و وحشتی که به جانشان افتاده است، با مصرف الکل نه تنها خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه نمی‌کنند بلکه جان خود را به خطر می‌اندازند و گرفتار بخش مراقبت‌های ویژه و عوارض مسمومیت با الکل می‌شوند.

افزایش مسمومیت های الکلی با شیوع کرونا

به گفته متخصصان سم شناسی در چند روز اخیر شمار افراد بستری شده به دلیل مسمومیت با الکل افزایش پیدا کرده و در برخی استان‌ها حتی برخی را به کام مرگ کشانده است، این افراد بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست ندادند، اما با مصرف خوراکی الکل به منظور مقابله با کرونا راهی دیار آخرت شده و عزیزانشان را به خاطر باور‌های غلط داغ‌دار کرده اند.

شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران و استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض مسمومیت با متانول بیان کرد: متاسفانه این روز‌ها شاهد افزایش آمار مسمومیت‌ها با متانول یا الکل سمی چوب هستیم و در برخی استان‌ها حتی موارد مرگ و میر نیز ثبت شده است.

او ادامه داد: بیشتر افرادی که بر اثر مصرف خوراکی متانول دچار مسمومیت شدید شده اند، اذعان داشته اند به دلیل اینکه بیماری کووید ۱۹ با الکل از بین می‌رود به منظور پیشگیری و مقابله با این ویروس اقدام به مصرف خوراکی الکل کرده اند.

شادنیا تاکید کرد: این باور که مصرف خوراکی الکل موجب ضدعفونی بدن و از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، به طور کلی یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

عوارض مرگبار مسمومیت با متانول

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران با اشاره به عوارض خطرناک نوشیدن الکل متانول، تصریح کرد: مسمومیت با متانول عوارض جدی به دنبال دارد و فرد گرفتار عوارض چشمی از جمله تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی شده و در مواردی حتی فرد آسیب مغزی دیده و دچار کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ شده است.

او با تاکید بر اینکه تشخیص فرق بین الکل ۷۰ درصد و متانول برای افراد عادی دشوار است، گفت: الکل اتیلیک و متانول هر دو بی رنگ هستند و به همین دلیل امکان تشخیص برای افراد عادی دشوار است. این الکل ۷۰ درصد است که برای ضدعفونی سطوح و دست توضیه می‌شود و متانول تاثیری در ضدعفونی و مقابله با ویروس کرونا ندارد.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران بیان کرد: اتانول برای ضدعفونی سطوح خطری نداردِ چرا که به میزان کمی جذب می‌شود و مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

شادنیا با تاکید بر اینکه باور از بین بردن کرونا ویروس با مصرف خوراکی الکل یک باور غیر علمی و غلط است، اظهار کرد: طی روز‌های اخیر با همین باور غلط شاهد مراجعه بیمارانی با علایم چشمی، کاهش سطح هوشیاری و عوارض جدی به خاطر مسمویت ناشی از مصرف الکل و این رفتار غلط غیرعلمی و غیربهداشتی بودیم.

او با بیان اینکه متاسفانه حال برخی از مصرف کنندگان متانول و خیم گزارش شده است، تصریح کرد: در حال حاضر دیالیز، عوارض و علایم چشمی برخی بیماران برطرف و از بیمارستان مرخص شدند، ولی متاسفانه طی همین چند روز اخیر شاهد دو مورد مرگ ناشی از مسمومیت با متانول بودیم.

اشغال تخت‌های بیمارستان ها با مسمومیت‌های الکلی

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان با اشاره به اشغال تخت های اورژانس و آی سی یو به دلیل مسمومیت الکلی در بحران کرونا تاکید کرد: این روزها که تخت های اورژانس و آی سی یو برای نجات جان بیماران کرونایی حیاتی است، برخی با مصرف خوراکی الکل بار اضافی به بیمارستان ها و کارد درمانی تحمیل می کنند.

او تصریح کرد: به همین دلیل از مردم درخواست می کنیم که با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتار‌های غلط بی‌پایه و اساس، از بروز سایر بیماری‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، پیشگیری کنند.

امید است که با توجه به گفت های متخصصان و مراجع رسمی خبری کمتر شاهد موارد این چنینی باشیمِ چرا که کادر درمانی این روزها درگیر مبارزه با کرونا و نجات جان مردم استو اقدامات این چنینی جز اشغال تخت و افزایش بار کاری کادر درمانی چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟