کرونا یک همدانی دیگر را مبتلا کرد

به گزارش رکنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نمونه‌ آزمایش‌های صورت گرفته از افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در این استان برای ارزیابی به تهران ارسال شده بود که ظاهرا یک نمونه مثبت وجود دارد.

دکتر رشید حیدری مقدم شب گذشته در گفت وگوی ویژه خبری در شبکه استانی همدان اظهار داشت: در مدت ۱۵ روز گذشته تعداد بیماران بستری در بیمارستان های استان به علت بیمار تنفسی افزایشی نداشته است البته مواردی به صورت فردی به مراکز درمانی مراجعه داشتند.

وی ادامه داد: البته با توجه به نزدیکی همدان به استان قم، ارتباطات و تردد زیاد به این شهر زیارتی و ساکن بودن بخشی از اهالی این استان در قم، باید دقت و مراقبت بیشتری داشته باشیم که بهترین و راحت ترین راهکار رعایت نکات بهداشتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شایعه بسیار جلوتر از ویروس کرونا در حال گسترش است ادامه داد: اطلاع رسانی غیرعلمی توسط افراد و منابعی که هیچ چارچوب علمی ندارند صورت می گیرد بنابراین تمرکز علوم پزشکی بر اطلاع رسانی دقیق، صحیح و مستمر در زمینه این ویروس است.

حیدری مقدم اظهار داشت: طبق مصوبه نخستین نشست اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و مقابله با این ویروس در همدان، علوم پزشکی روزانه اطلاعاتی درباره این ویروس به اطلاع شهروندان می رساند.

وی بیان کرد: به طور معمول مواد مصرفی در مراکز غیر بیمارستان یعنی داورخانه به مدت ۲ تا ۳ ماه خرید و ذخیره می شود اما برخی از هم استانی ها بسیار بیشتر از نیاز خریداری و ذخیره کرده اند.

نیازی به زدن ماسک نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه لزومی به زدن ماسک نیست توضیح داد: استفاده از ماسک تنها برای کادر بهداشت و درمان و کسانی که بیماری زمینه ای، علائم سرما خودرگی یا با بیمار سر و کار دارند توصیه می شود.

حیدری مقدم ادامه داد: استفاده از ماسک توسط افراد عادی به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که هیچگونه تاثیری بر روی ابتلا به بیماری ندارد؛ حتی حداقل فاصله یک متری با فرد مبتلا به کرونا رعایت شود نیز به این ویروس مبتلا نمی شویم.

وی توصیه کرد: شهروندان توجه و تمرکزشان بر روی خرید تجهیزات، ابزار، مواد و محلول های ضد عفونی کننده نباشد بلکه می توانند با شستشوی دست با آب ولرم و صابون معمولی، پرهیز از دست دادن و روبوسی، خطر ابتلا به کرونا را به شدت کاهش دهند.

۹۸ درصد مبتلایان به کرونا درمان می شوند

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ویروس کرونا بسیار ضعیف بوده و از آنفلوآنزا به مراتب آثارش کمتر است توضیح داد: ۹۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش آنها، بدون هیچ عارضه ای درمان می شوند.

حیدری مقدم ادامه داد: از این ۹۸ درصد ۸۰ درصد به هیچ وجه متوجه نمی شوند که به این بیماری مبتلا شدند و تنها یک علائم سرما خودرگی ساده دارند همچنین ۱۸ درصد با یک مداخله درمانی درمان می شوند.

وی اضافه کرد: تنها ۲ درصد شانس مرگ و میر دارند که آن هم در افرادی بالای ۷۰ سال سن و شهروندان دارای بیماری زمینه ای رخ می دهد بنابراین دغدغه جدی در این زمینه وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته در جهان، تاکنون ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال به این ویروس گزارش نشده است و این ویروس براحتی با مواد ضد عفونی کننده که پایه الکلی دارد از بین می رود.

حیدری مقدم اضافه کرد: در استان همدان اقدام هایی در خانه بهداشت، مراکز بهداشت و درمانی، کلینیک‌های ویژه و بیمارستان ها صورت گرفته است بنابراین مردم اطمینان داشته باشند که اگر مشکلی رخ بدهد آمادگی مدیریت آن را داریم.

وی ادامه داد: همه بیمارستان های مرکز استان و شهرستان ها آماده هستند و تیم های ویژه ای برای این موضوع تربیت شده اند بنابراین دغدغه ای از نظر درمان نداریم و فقط انتظار می رود شهروندان آرامش خود را حفظ کرده و به شایعات توجهی نکنند.

تولید ماسک توسط چهار واحد تولیدی در همدان

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت همدان نیز گفت: نظارت بر مواد شوینده و موادی موثر در پیشگیری از بیماری از جمله ماسک، انواع پدها و دستکش ها که در حال توزیع است با قوت در حال اجرا است.

حمیدرضا متین افزود: به منظور ایجاد فضای آرام در بازار و جامعه چهار واحد در این استان برای تولید ماسک فعال شدند که پروانه آنها نیز تا پایان هفته صادر می شود.

وی ادامه داد: در زمینه تامین دستکش مورد نیز، سهمیه هایی از مرکز برای وارد کردن آن دریافت شده چرا که نیاز به تامین دستکش های مصرفی مردم به اندازه مورد نیاز داریم.

وی تاکید کرد: چنانچه بازرسان این سازمان تخلفی را مشاهده یا از طرف مردم در قالب گزارش دریافت کنند به فوریت آن را رسیدگی کرده و با متخلف برخورد می شود؛ با این وجود هم اینک وضعیت داروخانه ها و عرضه کنندگان لوازم بهداشتی مرتب رصد و کنترل می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟