کرونا را با اضطراب تشدید نکنید!

به گزارش رکنا ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اضطراب به وجود آمده در بین مردم و فضای مجازی در خصوص کرونا ویروس، گفت: معمولا دلهره و اضطراب علائم بیماری را تشدید می‌کند و موجب تنگی تنفس کاذب می‌شود.

رضا رحمانی با بیان اینکه بیماری ویروسی تنفسی در فصول سرد سال گسترش پیدا می‌کند، اظهار کرد: کرونا ویروس نیز مشابه سایر بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مورد قطعی از ابتلا به کرونا ویروس در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است، افزود: اما موارد مشکوک و دارای علائم بالا با حساسیت بیش‌تری مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در هر شهرستان یک بخش مجزا برای افراد مشکوک به کرونا ویروس در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ممکن است افراد علائم بیماری‌های مشابه مثل آنفلوآنزا را با کرونا اشتباه بگیرند، اما پزشکان و کادر درمانی برای تشخیص اولیه آموزش‌های لازم ر ا دیده‌اند، برای تشخیص قطعی این بیماری نیاز به آزمایش با کیت تشخیصی است.

رحمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کیت تشخیصی کرونا ویروس در چهارمحال و بختیاری به علت نبود اپیدمی کرونا ویروس وجود ندارد و نمونه‌های موارد مشکوک به تهران ارسال می‌شود و تا کنون در چهارمحال و بختیاری نمونه مثبتی از آزمایشات اعلام نشده است.

متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با علائم کرونا ویروس توصیح داد: سرفه، گلودرد، عطسه، تب، بدن درد، آبریزش بینی، درد شکم، تهوع، تنگی تنفس و استفراغ از علائم کرونا ویرس و بیماری آنفلوآنزا است که اگر تا چند روز علائم تشدید شد آزمایشات مروبطه از بیمار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اضطراب به وجود آمده در بین مردم و فضای مجازی، گفت: معمولا دلهره و اضطراب علائم بیماری را تشدید می‌کند و موجب تنگی تنفس کاذب می‌شود.

رحمانی توصیه کرد: مردم ضمن رعایت بهداشت فردی از تجمع در مکان‌های عمومی پرهیز کنند و از وسایل مشترک مانند قلیان، خودکار، تلفن همراه و ... استفاده نکنند و مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند، همچنین از افرادی که دچار علائم سرماخوردگی هستند حدود ۱.۵ متر فاصله بگیرید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح از طریق رسانه‌های جمعی تعیین کننده است، به همین منظور پس از شیوع این بیماری در کشور چین جلسات متعدد آموزشی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری برای کادر درمانی و پزشکان برگزار شد.

وی با بیان اینکه آمادگی و تجهیزات لازم در چهارمحال و بختیاری برای مقابله با کرونا ویروس وجود دارد، یادآور شد: در هر بیمارستان یک بخش مجزا برای بیماران احتمالی مبتلا به کرونا ویروس در نظر گرفته شده است، مردم با حفظ خونسردی از مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی خودداری کنند.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری در حالت عادی قرار دارد و ما با افزایش مراجعات در روزهای اخیر روبرو نبودیم، تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس و محل تجمعات عمومی مثل سینما، کنسرت و ... با دستگاه‌های متولی از جمله وزرات ارشاد و آموزش و پرورش است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 با انجام موارد زیر می توانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

• دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید.

• از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خودداری کنید.

• از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

• اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود را تمیز و ضد عفونی کنید.

• اگر بیمار هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است ، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.

چگونه از دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم ؟

اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید ، با انجام موارد زیر می توانید از دیگران محافظت کنید

• در حالی که بیمار هستید در خانه بمانید.

• از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

• اشیاء و سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

کدخبر: 545527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟