مورد مثبت ویروس کرونا در یزد ثبت نشد

به گزارش رکنا، فوکال پوینت( مرجع پاسخگویی مقررات بهداشتی بین المللی ) عفونت های حاد تنفسی و ویروسی در یزد گفت: تاکنون مورد مثبت قطعی، مبنی بر ابتلا فرد یا افراد به ویروس کرونا در استان ثبت نشده است.

دکتر محمدرضا شریفی روز شنبه افزود: چند نفر با علائم مشابه با این بیماری به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که آزمایش ها منفی بود .

وی خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای پیشگیری از ابتلا افراد به ویروس در استان اندیشیده شد و اطلاع‌رسانی‌ ضروری هم به شهروندان صورت گرفته است

شریفی ادامه داد: به منظور قرنطینه و مراقبت از بیماران احتمالی، بیمارستان شهید صدوقی یزد در نظر گرفته شد.

ویروس کرونا از طریق تماس با قطره های تنفسی ،مدفوع افراد آلوده، ذرات و ناقل‌های بی‌جان انتقال می‌یابد، دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا چگونگی انتقال ویروس را که این روزها بهداشت جهانی را با وضعیت اضطراری مواجه کرده است، تعیین کنند.

مشخص کردن مولفه‌های انتقال این بیماری تنفسی، کلید تبیین موثرترین روش‌ها برای محافظت از افراد و توقف همه‌گیری آن است، در نبود اطلاعات دقیق و معتبر، شناخت فعلی در مورد چگونگی انتشار ویروس کووید-۱۹ (کرونا) عمدتا بر پایه آن چیزی است که در مورد کرونا ویروس‌های مشابه می‌دانیم.

ناقل‌های بی‌جان

آب، مواد غذایی و ناقل‌های بی‌جان از جمله اشیایی چون لباس یا وسایل منزل، ممکن است منبع عفونت باشند، به ویژه اگر به ترشح تنفسی یا مدفوع فرد مبتلا آلوده شده باشند.

مقامات بهداشت چین متوجه این خطر شدند و از همین رو شهروندان خود را به نوشیدن آب جوشانده شده، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دست ها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می‌کنند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.

این ویروس همچنین هزاران نفر را در ۲۷ کشور دیگر مبتلا کرده است، تاکنون ۱۴ نفر در خارج از چین جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، ویروس کرونا تاکنون ۱۸ مورد قطعی مبتلا در کشور داشته که چهار نفر آنان جان خود را از دست داده‌اند. در لبنان نیز یک مورد ابتلا و ۲ مورد مشکوک شناسایی شدند.

همچنین به نوشته خبرنگار ایرنا در پکن، هرچقدر توانایی نهادهای ذی ربط و بیمارستان ها و نهادهای پزشکی و بهداشتی برای شناسایی ویروس کرونا از جمله در کشور ما ایران بالاتر باشد، به همان نسبت می توان از شیوع گسترده تر ویروس جلوگیری کرد.

یکی از علت هایی که باعث شد تا در روزهای نخست شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهر « ووهان» واقع در مرکز چین افزایش یابد، شناخت دیرهنگام این ویروس بود، تجربه ای که می تواند برای جلوگیری از یک شیوع گسترده در ایران بسیار مفید باشد.

برآوردهای اولیه نشان می دهد که بسیاری از بیماران در کانون شیوع این بیماری در مرکز چین برای مدتی پس از ۱۰ روز تب و علایم دیگر بیماری، در بیمارستان ها بستری شده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند و همین زمان کافی بود که هر فرد بیماری ده ها نفر دیگر را نیز بیمار کند.

به همین سبب پزشکان و کارشناسان چینی تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند تا راه های شناسایی بیماران را تسریع کنند و در ابتدا از بیمارانی که پس از مدت با علایم کرونا بستری شدند، آزمایش خون گرفته می شد و بین ۲ تا ۳ روز زمان لازم بود تا ابتلای آنها تایید شود.

همین مساله هم خطر ابتلای دیگران به کرونا را افزایش می داد، هم جان بیمار را به خطر می انداخت و هم اینکه باعث می شد تا برای مدت طولانی شمار بیماران افزایش یابد.

بیمارستان های ووهان در مرکز چین نهایتا اعتراف کردند که دیرشناسایی بیماران یکی از اصلی ترین موانع آنها برای مهار کرونا در روزهای ابتدایی بوده است.

درست از ۱۵ روز قبل که روش های سریعی برای شناخت بیماران پیدا شد، شمار مبتلایان روز به روز کاهش یافته و روش های درمانی توام با داروهای سنتی و غربی نیز باعث افزایش ضریب معالجه شدگان شده است.

سریعترین روشی که الان در بیمارستان های چین برای شناسایی بیماری به کار گرفته می شود، سی تی اسکن از بیمار است، موضوع مهم اینجاست که فرد به محض اینکه سی تی اسکن شود علایم بیماری در او دیده می شود.

این مساله مشخصا به منزله این نیست که او به کرونا مبتلا شده است بلکه سی تی اسکن همه افراد مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه را شناسایی می کند.

درواقع پزشکان چینی با این کار موجب شدند تا همه افراد بیمار از غیرمبتلایان جدا شوند، همین باعث شد تا شمار کسانی که در ۱۵ روز گذشته به کرونا مبتلا شده اند به سرعت کاهش یابد و نهایتا الان به ۳۹۴ نفر رسیده است که فقط ۳۵ نفر در خارج از کانون شیوع بوده است.

جانگ شیایوچوان از پزشکان بیمارستان ووهان می گوید بیمارانی داشتم که ۹ روز تب داشتند ولی آزمایش خون آنها پس از دو روز نتیجه را اعلام می کرد.

او گفت : پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سرعت شناسایی بیماران مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه و سرماخوردگی معمولی را افزایش دهیم.

پزشکان و کادرهای درمانی می گویند که تا قبل از انجام سی تی اسکن بیماران مانند مار به دور بیمارستان های شهر ووهان حلقه زده بودند و از هر جایی صدای سرفه های خشک به گوش می رسید، ولی به محض شناسایی سریع، شمار مبتلایان رو به کاهش گذاشت.

او افزود که برای این کار به سراغ سی تی اسکن رفتیم. خیلی سریع هر فرد بیمار با علایم کرونا شناسایی و بستری می شد و بعد آزمایش های تکمیلی انجام می شد و کسانی که بیماری معمول داشتند از مبتلایان به کرونا جدا می شدند تا موارد انتقال بیماری به حداقل برسد.

او می گوید که ما اقدامی فوق العاده را در زمانی فوق العاده انجام دادیم. عامه مردم از این امر استقبال کردند و خیلی سریع بیماران واقعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

جانگ گفت که به همه پزشکان توصیه می کند که قبل از هر اقدامی بیمار را مورد سی تی اسکن قرار دهند تا معلوم شود چه وضعیتی دارد و شاید به ذات الریه مبتلا باشد و پس ازآن به سراغ آزمایش های تکمیلی بروند.

این پزشک چینی که پیشنهاد سی تی اسکن را برای نخستین بار به دولت و مردم داد و شبکه های اجتماعی از او استقبال کردند، گفت : سی تی اسکن بسیار راحت است و سریع جواب می دهد.

او افزود که کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده باشند عمدتا در دو ریه خود ضایعاتی دارند که در سی تی اسکن احتمالا قابل مشاهده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545214 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟