آماری از کاهش پرندگان مهاجر در خوزستان

به گزارش رکنا، سید عادل مولا معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ۱۵۰ هزار قطعه پرنده در سرشماری پرندگان مهاجر و زمستانه آبزی و کنار آبزی در تالاب‌ها و آبگیر‌های خوزستان مشاهده شده، گفت: آمار مذکور در مقایسه با پارسال، ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او دلیل کاهش آمار پرندگان مهاجر در سرشماری امسال را دسترسی نداشتن به پرنده‌ها به دلیل پراکنش آبی وسیع، عمق زیاد آب و امنیت زیستگاه‌ها عنوان کرد.

به گفته مولا، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم، بیشترین تنوع در تالاب شادگان و بیشترین کاهش جمعیت در تالاب بندون ایذه مشاهده شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: هورالعظیم با ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه بیشترین تعداد پرندگان را در این سرشماری به خود اختصاص داده است.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: امسال ۳۱ هزار و ۲۵۱ قطعه در تالاب بامدژ، ۸ هزار و ۳۶۰ قطعه در تالاب شادگان و ۱۰ هزار و ۹۰۰ قطعه در تالاب میانگران شمارش شده است.

او بیشترین جمعیت شمارش شده را مربوط به مرغابی سانان با جمعیتی بالغ بر ۸۸ هزار قطعه عنوان کرد و افزود: در این سرشماری ۹۷ گونه پرنده شمارش شده که ۶۷ گونه در هورالعظیم مشاهده شده است.

به گفته سید عادل مولا، غول حواصیل، مارگردن، آکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک مرمری، پلیکان سفید و پلیکان خاکستری گونه‌های حائز اهمیتی بودند که در این سرشماری مشاهده شده‌اند.

او بیان کرد: برنامه سرشماری پرندگان مهاجر و زمستانه آبزی و کنار آبزی، با هدف پایش و نظارت جمعیت پرندگان در فصل زمستان از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نامیده می‌شود، سازماندهی شده است.

مولا اذعان داشت: این سرشماری هر ساله از اول ژانویه (۱۱ دی ماه) به مدت ۱۶ روز انجام می‌شود که امسال در ۴۲ ایستگاه، در ۱۴ تالاب و آبگیر استان اجرا شده است.

او در ادامه گفت: در این برنامه کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه با تشکیل تیم‌های سرشماری با استفاده از تجهیزات همراه شامل تلسکوپ پیشرفته، دوربین چشمی و هلی شات مشارکت داشتند.

بر اساس این گزارش، پارسال۲۰۰ هزار پرنده مهاجر زمستان گذر در پنج تالاب و ۱۲ آبگیر خوزستان سرشماری شده بود. همچنین در سال ۹۶، حدود ۲۲۸ هزار و در سال ۹۵ بیش از ۲۴۳ هزار پرنده مهاجر در خوزستان ثبت شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟