راز عجیب و باورنکردنی دختر جراح

به گزارش رکنا،در دورانی که حتی ساده‌ترین مشاغل نیز در انحصار مردان بود، نام جراحی به نام «جیمز بری: James Barry» به عنوان نخستین پزشکی که عمل سزارین را در آفریقا انجام داد، در دنیای پزشکی درخشیدن گرفت. اما این یک فریب بود، پس از مرگ این جراح موفق مشخص شد او زنی به نام «مارگارت آن بارکلی» بوده ‌است.

در آن عصر جراحی یا پزشکی شغلی مختص مردان بود و زنان مجالی برای به رخ‌ کشیدن توانایی‌های خود در این عرصه نداشتند. اما مارگارت جراح شدن را به عنوانی هدفی والا انتخاب ‌کرد و برای رسیدن به آن کوشید. او متولد سال ۱۷۸۹ میلادی در انگلستان بود و می‌خواست جراح شود و به خاطر محدودیت‌هایی که در انگلستان وجود داشت، با لباس و استایل مردانه در جهت دستیابی به رؤیاهایش گام برداشت تا این‌گونه بتواند آشکارا و بدون دردسر رؤیایش را محقق کند. در همین راستا مدرک پزشکی خود را در سال ۱۸۱۲ میلادی از دانشگاه ادینبرگ با نام مذکر «جیمز بری» دریافت کرد.

مارگارت به خوبی در نقش یک مرد فرو رفته بود و سختی‌هایی نیز در این مسیر داشت؛ او باید رفتار‌های مردانه از خود بروز می‌داد و مردانه صحبت می‌کرد. با این‌حال او نمی‌توانست صدای زنانه‌اش را به خوبی تغییر دهد، به همین دلیل در معرض محدودیت، آزار و استهزا قرار گرفت. مارگارت در کشور‌هایی همچون مالت، جامائیکا و مناطق جنوبی‌آفریقا موفقیت‌های بسیاری کسب‌کرد. او به عنوان بازرس عمومی بیمارستان‌های نظامی منصوب شد تا غذا و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت را برای سربازان و زندانیان فراهم کند. او برای نخستین‌ بار در آفریقا عمل زایمان سزارین موفقیت‌آمیزی را برای زنی آفریقایی که در درمانگاه زندگی می‌کرد، انجام داد.

مارگارت در کهنسالی به بیماری «دیسانتری» یا التهاب روده همراه با اسهال شدید مبتلا شد و در سال ۱۸۶۵ میلادی از دنیا رفت. پرستار مسئول مراسم تدفین، متوجه شد دکتر جیمز معروف، یک زن است. این اتفاق غافلگیر کننده همچون صاعقه بر سر پرستار فرود آمد و یک رسوایی جنجالی برای بریتانیا به‌ وجود ‌آورد. جیمز یا همان مارگارت ۵۲ سال در بخش نظامی به عنوان پزشک و افسر کار کرده بود. فضاحت ماجرای او به اینجا ختم نشد. او در دوران حیاتش یک دختر و یک پسر به دنیا آورده بود و نشانه‌های زایمان روی شکم او به وضوح دیده می‌شد.

پس از مرگ جیمز قصر سلطنتی با این ادّعا که مارگارت یا همان جیمز، دو جنسیتی است سعی داشت تا بر این رسوایی سرپوش بگذارد و جلوی رؤیاپردازی‌های احتمالی زنان بریتانیایی را برای جراح شدن بگیرد. مارگارت یک دختر معمولی بود و به هدفش جامه عمل پوشاند، او سال‌های طولانی لباس مردانه پوشید و با هویّتی پنهان زندگی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟