شکار 2 قوچ وحشی در زنجان از سوی 2 مختلف

به گزارش رکنا، سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: 2 شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار یک راس قوچ وحشی حمایت شده کرده بود از سوی محیط بانان دستگیر شدند.

علی مرشدی روز یکشنبه افزود: این 2 شکارچی خاطی، پنجشنبه شب در پناهگاه حیات وحش انگوران از توابع شهرستان ماهنشان دست به شکار این گونه جانوری شاخص زده بودند.

وی اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت منطقه حفاظت شده انگوران، حین گشت زنی در ارتفاعات پناهگاه حیات وحش انگوران در اراضی روستای اکیز قشلاق، 2 شکارچی را مشاهده و رفتار آنان را زیر نظر گرفتند.

مرشدی، تصریح کرد: ماموران تصمیم گرفتند که خودرو این 2 متخلف را که در مسیر جاده روستایی اکیز قشلاق به انگوران - دندی درحال تردد بود را متوقف کنند که یکی از آنان به خاطر ترس از دستگیری بی‌توجه درخواست ماموران جهت توقف خودرو، با برخورد عمدی با خودروی محیط بانان و با استفاده از فرصت تاریکی هوا، از محل متواری شد.

وی ادامه داد: شکارچی دیگر دستگیر شد و لاشه قوچ، یک قبضه سلاح گلوله زنی دوربین دار غیرمجاز (شبه جنگی) و 2 دستگاه دوربین شکاری این شکارچیان خاطی از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست، ضبط شد.

مرشدی، اظهار داشت: شکارچی سابقه دار و بومی متواری شده نیز از سوی محیط بانان این منطقه مورد شناسایی قرار گرفته است و به‌زودی در دام قانون گرفتار خواهد آمد.

وی افزود: این شکارچیان متخلف به خاطر شکار یک راس قوچ و ضرر و زیان وارده به طبیعت و محیط زیست به 250 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی رسیدگی کننده به پرونده، رای و نظر خواهد داد.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، شکار قوچ و میش وحشی، طبق مصوبه شماره 442 شورای عالی حفاظت محیط زیست مبلغ 250 میلیون ریال (نر) و 750 میلیون ریال (ماده) اعلام کرد و گفت: ماموران یگان حفاظت در صورت مشاهده شکارچیان خاطی با آنان بر اساس قانون و مقررات برخورد خواهند کرد و هیچ اغماضی هم درکار نخواهد بود.

پناهگاه حیات وحش انگوران به صورت مدام پایش می‌شود و در واقع با رصد مستمر محیط بانان، این پناهگاه برای شکارچیان متخلف امن نیست.

این پناهگاه، زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (بز کوهی) و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.

وی تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش انگوران در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده و از سال 1349 به حفاظت درآمده و از سال 1354 نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت 29 هزار و 833 هکتاری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟