انهدام باند بین‌المللی صید و قاچاق پرندگان شکاری در سبزوار

به گزارش رکنا، تورج همتی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در پی بازرسی ماموران انتظامی سبزوار از ۲ خودرو نیسان پیکاپ و سواری پژو پارس، ۶ بهله پرنده شکاری ارزشمند از این خودروها کشف و ۶ نفر از اعضای باند صید و قاچاق پرندگان شکاری که سه نفر آنان تبعه یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند دستگیر شدند.

وی افزود: خودروهای مزبور توقیف و افراد دستگیر شده به پلیس امنیت اطلاعات سبزوار معرفی شدند و پرندگان کشف شده نیز تحویل اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان شدند.

همتی با بیان اینکه متخلفان هیچگونه مجوزی برای نگهداری و حمل پرندگان نداشتند ادامه داد: به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید و فروش، حمل و نگهداری پرندگان شکاری علاوه بر محکومیت، مجازات حبس و جزای نقدی در پی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افراد یاد شده ۱۲ میلیارد ریال به محیط زیست خسارت وارد کردند.

وی افزود: قاچاقچیان بین‌المللی جانوران وحشی پس از زنده‌گیری دلیجه، بحری، بالابان و شاهین که از بازها و پرندگان حفاظت شده و در معرض خطر انقراض هستند، آنها را با قیمت‌های بسیار گزاف از طریق مرزهای آبی جنوب کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند که در این راستا تاکنون اعضای چند باند صید و قاچاق این پرندگان ارزشمند در استان خراسان رضوی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیطبان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟