بازداشت فروشنده ماست چکیده سمی در نیشابور

به گزارش رکنا ،  سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور گفت: فروشنده ماست پوستی دارای سم بوتولیسم بازداشت و به خانواده‌های خریدار این نوع ماست اطلاعات لازم داده شده است.

محمد رضا داوریان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد مصرف ماست چکیده سنتی و ابتلای تعدادی از مردم نیشابور به سم بوتولیسم گفت: پنج شنبه از مشهد به ما اطلاع دادند که دو نفر نیشابوری در ‌مشهد به دلیل وجود سم بوتولیسم بستری شده‌اند و دلیل آن را نیز مصرف ماست چکیده مطرح کردند که به سرعت جلسه ستاد بحران برگزار شد و فرمانداری نیز در جریان قرار‌ گرفت.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور تاکید کرد: درخواست آنتی توکسین از وزارت بهداشت داشتیم و همزمان دادستان و نیروی انتظامی هماهنگ شد و مغازه فرد را بازرسی و ماست پوستی را ضبط و فروشنده به مراجع قضایی معرفی و مغازه وی پلمپ شد.

وی افزود: در همان ایام به تمام مغازه‌های لبنیاتی و خواروبار فروشی‌ها دستور داده شد که از فروش هر گونه لبنیات محلی جلوگیری کنند و به نوعی جلوی فروش آن را گرفتیم.

داوریان تصریح کرد: همزمان به تمام مراکز‌ بهداشتی تذکر دادیم که این بیماری به وجود آمده است و هشدارهای لازم داده شد و به کلیه پزشک‌ها به همراه دستورالعمل مواجه با سم بوتولیسم را دادیم.

وی ادامه داد: سم بوتولیسم علائم عصبی ایجاد می‌کند و علائمش بسیار شبیه برخی بیماری‌های دیگر است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور خاطر نشان کرد: از مسمومین چهار نفر در نیشابور و ۱۲ نفر در مشهد بستری هستند و آنتی‌توکسین به نیشابور رسیده است.

داوریان خاطر نشان کرد: سه نفر از بیماران مرخص شده‌اند و امیدواریم تعداد بیماران از این ۱۶ نفر بیشتر نشود.

وی ادامه داد: تمام ماست در‌ منشاء تولید کنترل شده است و محصولات تمام فروشندگان جمع‌آوری و هشدار داده شده است و امیدواریم تعداد مبتلایان افزایش نیابد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور تاکید کرد: در شرایط نگهداری ماست پوستی این سم تولید می‌شود. در زمان جمع آوری محصول، ماست‌ها درون پوست حیوان و در شرایط بسیار بدی نگهداری شده بود، این باکتری در محیط خاک و گرد و خاک وجود دارد ولی چون بی‌هوازی است در شرایط عادی ایجاد نمی‌شود و خطر ندارد.

وی ادامه داد: از ۱۲ ساعت تا چهار و نیم روز عوارض خود را نشان می‌دهد و بیماری ممکن است موجب مرگ شود.

دلاوریان تصریح کرد: فلج اعصاب مانند خشکی دهان، تاری دید، افتادگی ‌پلک نشانه‌های اکثر افراد در این بیماری در نیشابور بود است و با آنتی‌توکسین عصب‌ها برمی‌گردد و نهایت تا ۱۰۰ روز اعصاب به حالت اول بر می‌گردد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور عنوان داشت: داروی آنتی‌توکسین بسیار‌گران قیمت است و به دلیل توانایی تولید داخل مشکلی در مصرف آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر ویال (ظرف شیشه‌ای کوچک) حدود ۵۰ میلیون ریال قیمت دارد که برای فرد بالغ حدود ۶ ویال نیاز است.

داوریان خاطر نشان کرد: در نیشابور دو ویال دارو وجود داشت و بلافاصله پس از درخواست از مشهد ۵۰ ویال تهیه شد و امروز از تهران باز هم ویال به مشهد می‌رسد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور افزود: در زمان شک به بیماری بوتولیسم منتظر رسیدن آزمایش نخواهیم بود و درمان را شروع می‌کنیم.

وی عنوان داشت: مغازه فروشنده پلمپ شده است و فرد فروشنده نیز بازداشت شده است. تاکنون هشت نمونه ماست در کنار تعدادی نمونه انسانی برای انستیتو پاستور جهت آزمایش ارسال شده است که زمان رسیدن جواب چند روزی طول می‌کشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ‌نیشابور خاطر نشان کرد: تحقیق بر روی خانواده افراد مسموم ادامه دارد و تلفنی به همه آن ها آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: دهنوخالصه، خرو و فیض آباد و شهرک‌های شمالی از مکان‌های شیوع این بیماری بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۰ کیلو ماست به فروش رسیده است. فروشنده یک نفر بوده است و همه از آن مکان ماست را تهیه کرده‌اند.

داوریان خاطر نشان کرد: هشت خانوار مسموم شده اند و علت تاخیر نیز عدم همراهی فروشنده بود که با ورود دادستانی اطلاعات لازم را داده است.

داوریان عنوان داشت: طی دو ماه گذشته ۵۰ مغازه به تعزیرات برای موارد بهداشتی ارسال شده‌اند و به صورت متوسط ماهانه ۲۰ پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟